Where did our time go?

Assalaamoe aleikoem wa rahmatullahi wa barakatuh lieve akhawaat, 

Het is weer zover. De maand december is happening. De ultieme maand van de niet-moslims wat betreft hun feesten soubhana allah. Vaak een behoorlijk lastige maand voor vele van onze zusters. Moge Allah Azza wa Djall jullie bijstaan, jullie versterken & jullie wijsheid schenken in de omgang met jullie families & naasten. Ameen! 

Lieve akhawaat, het laatste wat ik wil is NOG een tekst schrijven over kerstmis, hoe je hiermee om moet gaan als moslim etc. Ik wil het vandaag in Sha Aallah wat breder trekken.. 
Als je nét bekeerd dan is de connectie met jouw deen Soubhana Allah ontzettend ontzettend sterk. En dit is iets prachtigs ! En ik kan je een belofte maken, als jij in Sha Allah de jaren erna nog in leven bent zul je regelmatig weemoedig terugkijken naar dat ‘begingevoel’. Hoe sterk je je toen voelde, ondanks dat je nog zoveel moest leren en zoveel deed wat misschien de bedoeling helemaal niet is. Maar die eerste imaan-high. Wauww.. 
Als een bekeerling van de oude garde (11.5 jaar moslim alhamdoellilaah) heb ik goed nieuws. Dit gevoel kan terugkomen! Eens in de zoveel tijd word je wakker in die high in Sha Allah. Jammer genoeg maken de jaren ons ‘wijzer’ waardoor wij voorzichtiger lijken te worden ook gedurende deze ‘highs’ terwijl dit juist de momenten zijn om je vast te klampen aan jouw deen in Sha Allah! 
De dunya zal ons keer op keer tackelen en proberen terug te trekken. Onze aandacht proberen af te leiden, ons verdrinken in probleempjes en zaakjes die ‘eerst opgelost moeten worden, en DAN kunnen we Ilm gaan opdoen en gaan praktiseren in Sha Allah’. En begrijp mij niet verkeerd. Het is allemaal ook heel wat wat tegenwoordig van ons gevraagd word.. maar hoe cliché dan ook: wat is er belangrijker dan onze band met Allah Azza wa Djall? Dan the inner peace die we enkel mogen ervaren wanneer wij on deen zijn? En mensen: we hoeven het niet perfect te doen! Maar we moeten wél blijven groeien lieve dames! Ons blijven ontwikkelen in Sha Allah.. 
Zelfs al lijken onze dagelijkse daden klein, consistentie is de sleutel! Oké, momenteel lees je misschien maar een paar bladzijde Quran per dag, maar met die paar bladzijden kun jij in Sha Allah wel tussen elke Ramadhaan de Quran 1, 2, 3x of misschien wel vaker uitlezen per jaar. 
Het is helaas niet altijd mogelijk om het wiel volledig om te gooien.. maar wél om stapje voor stapje daden van aanbidding te blijven implementeren in je leven in Sha Allah. Een lezing per dag kijken, 1 vlogje minder. Niemand zegt ‘stop volledig in 1x met Netflix’ nee. Een stap in de goede richting. Een mooie daad die in Sha Aallah zal helpen om jou consistent iets bij te leren. Elke dag in Sha Aallah. En vergeet niet de woorden van onze geliefde Rasoelallah Sallalahoe aleiyhie wa Salaam:
“De gelijkenis van de gelovige die de Qoran reciteert en zich ernaar gedraagt is als een muskuscitroen, het smaakt en ruikt lekker. En de gelijkenis van een gelovige die de Qoran niet reciteert maar zich ernaar gedraagt, is als een dadel,het smaakt goed, maar is geurloos. En de gelijkenis van een hypocriet die de Qoran reciteert, is als basilicum, het ruikt lekker, maar smaakt bitter en de gelijkenis van een hypocriet die de Qoran niet reciteert is als een kolokwint, het smaakt bitter en ruikt vies.” 
Deze hadith is van de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Musa al-Ashari (moge Allah tevreden met hem zijn). Het staat vermeld in Sahih Bukharie.

Lieve zusters. De kern van elke moslim is: evalueren. Evalueren, evalueren, evalueren. Jezelf blijven berechten voor Allah Azza wa Djall jou berecht. Blijf kritisch kijken en stel jezelf de volgende vragen in Sha Aallah: 
  • Wat doe ik met mijn tijd? 
  • Wat kijk ik op YouTube ?
  • Zit ik veel op socialmedia?
  • Waar kijk ik dan naar?
  • Aan welk ontwikkelingspuntje kan ik vandaag werken? (Schrijf de punten van jezelf waar je aan wilt werken op! Maak het een #goal en maak het overzichtelijk voor jezelf)
  • Met wie spendeer ik tijd? 
  • Is deze persoon beneficial voor mij? 
  • Is dit een persoon die mij ondersteunt in de religie? 
  • Is dit een persoon die mij herinnert aan Allah Azza wa Djall?
  • Heb ik op tijd gebeden? 
  • Moet ik nog vasten inhalen? 
  • Hoe is mijn relatie met de Quran?
  • Hoe kan ik deze relatie verbeteren?
  • Als ik vandaag sterf, hoe sta ik dan tegenover Mijn Heer?
We hoeven onszelf niet de grond in te boren akhawaat, maar we mogen onszelf best even kritisch van alle kanten bekijken. Wij spenderen soubhana allah ontzettend veel tijd aan hele onnodige zaken waar wij absoluut geen geluk of gemoedsrust uit halen, maar uit sleur. Uit gewoonte Soubhana Allah. 
En iets wat niet per se ‘slecht’ is kan dit wél worden wanneer het happen neemt uit de waardevolle tijd die we hebben Soubhana Allah. 

Zusters, de eerste persoon naar wie ik deze blog richt is naar mijzelf. Ik ben de afgelopen periode kritisch aan het kijken naar mijzelf & waar ik mijn tijd aan spendeer omdat dit ook is wat mijn dochtertje meekrijgt.. Soubhana Allah. 
Maar als bekeerling, en elke andere moslim; ervaar ik soms nog de zoetheid van de highs, maar heb ik vooral geleerd dat wij deze moeten voeden als een baby. We dienen er hard voor te werken en aan te werken om die prachtige momenten van een hogere imaan te mogen proeven in Sha Allah. 
En we dienen werk te maken van onze imaan, onze ontwikkeling en ervoor te zorgen dat wij hier in Sha Allah consistent in zijn.. Alleen op die manier zullen wij in Sha Allah telkens de zoetheid van onze religie mogen proeven en de bittere nasmaak van dunya mogen verruilen in Sha Aallah. 
En het is nooit constant. Het is telkens actief kiezen om de dunya weer los te laten en de religie in Sha Allah aan te grijpen. Maar je kan niet blijven wachten op de ‘magische high’ alsof deze beloofd is. Alsof deze altijd terugkomt. Wij moeten stoppen met het telkens loslaten van onze religie als en ons gedragen alsof Allah Azza wa Djall ons toch altijd wel weer terugleidt. Soubhana allah. 
Moge Allah Azza waDjall ons behoeden dat wij afdwalen, ameen. 

Ik hou van jullie omwille van Allah Azza wa Djall. En als een zwakke dienaar van de Schepper vraag ik dan ook nederig om mij mee te nemen in jullie adiyaat in Sha Allah. Zoals ik dit zal doen voor jullie.. 

Assalaamoe aleikoem wa rahmatullahi wa barakatuh


Reacties

Populaire posts