Het huweljk - Part 2

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Het is zover! Je hoopt hem gevonden te hebben in sha Allah. Je hebt salaat al istikhara gedaan en je hebt besloten de volgende stap te zetten. In de meeste gevallen vindt er nu een handvraging plaats in sha Allah. Maar hoe werkt dit eigenlijk als bekeerling met niet-islamitische ouders?

Wat een heel belangrijk onderdeel is van het trouwen is het weggeven. Een islamitische vrouw mag zichzelf niet weggeven, zij dient weggegeven te worden door een wali, in de meeste gevallen een mahram (een islamitisch, mannelijk familielid: dwz. vader, oom, broer) die haar belangen behartigd in de overeenkoming van het huwelijk in sha Allah. Als Nederlandse bekeerling is dit lastig, je hebt geen islamitische (mannelijke) familieleden. In dit geval wordt de 'functie' als wali behartigd door een imam. Hij zal jouw (islamitische) belangen vertegenwoordigen in sha Allah. Hierop volgt al snel de nikkah. De imams geven de bekeerlingen weg d.m.v. een islamitisch huwelijk. Hier zal ik in sha Allah later op ingaan.

De meeste culturen hebben prachtige handvragingen waarbij de twee families samenkomen met cadeaus. Er wordt gesproken over de bruiloft, de bruidsschat enzovoorts. In het geval van bekeerlingen zien wij echter vaak dat er weinig gebeurt in het samenbrengen van de families omdat beide partijen dit tóch wel heel eng vinden. Ook weten beiden families niet 'hoe het werkt' en slaan hierdoor de samenkomst over. We zien gelukkig dat de Nederlandse bekeerde meisjes vaak liefdevol ontvangen worden binnen hun nieuwe schoonfamilie. Echter wordt er wel van haar verwacht dat zij vervolgens zich volledig aanpast aan de 'nieuwe' cultuur (hiermee bedoel ik niet per sé de islamitische regels maar ook de tradities van de islamitische familie). Dit is in grote lijnen iets prachtigs, echter is het ook van enorm belang dat onze Nederlandse bruid rekening blijft houden (binnen de islamitische richtlijnen) met haar Nederlandse familie. Om hen te betrekken in het proces van je huwelijk, ondanks dat zij wellicht bezwaren hebben omtrent een gescheiden feest of bijvoorbeeld andere zaken (geen alcohol, geen muziek bijv.). Echter is het zeker wel de moeite waard om hen te blijven betrekken en sabr te hebben met hun bezwaren. Op de lange termijn zal het zeker in jullie voordeel werken dat zij toch betrokken waren. Kom hen ook op bepaalde zaken tegemoet. Mijn moeder wilde destijds wel graag een soort 'handvraging' waarbij zij, mijn stiefvader, mijn man en ik gezamenlijk uit eten geweest zijn bij een vegetarisch restaurant en zij mijn man allemaal vragen konden stellen. Ik had het prachtig gevonden om een handvraging te krijgen waarbij mijn familie en zijn familie samen waren gekomen bij mij thuis. Dat ik een mooie jelebba had kunnen dragen en thee had gezet enzovoorts. Maar op dit vlak ben ik ook mijn familie tegemoet gekomen en heb ik hun de setting laten bepalen. Terugkijkend merk ik ook wel dat mijn moeder absoluut het gevoel heeft dat zij betrokken was in het hele traject, dat zij inspraak had, dat mijn man ook destijds haar tegemoet kwam en haar respecteerde (ondanks dat zij geen moslim is). Dit werkt alhamdoellilaah tot de dag van vandaag in ons voordeel.

Lieve dames, uiteindelijk draait je huwelijk om jou, je partner maar ook om jullie families. Zij mogen niets bepalen maar het is wél belangrijk om hen actief te betrekken in het traject in sha Allah. Jij bent hun dochter, en dat geeft hen ook veel rechten op jou en jouw goedheid en sabr. Besef dat dit ook een vorm van dawah is in sha Allah!





Reacties

Een reactie posten

Populaire posts