Ramadan als nieuwe moeder - Week 1

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

In sha Allah zal ik de reeks over het huwelijk voortzetten, maar inmiddels begeven wij ons in de maand Ramadhaan alhamdoellilaah. Dag 6 om precies te zijn. De mooiste maand van het jaar alhamdoellilaah, en dan ook datgene waar ik over wil schrijven in sha Allah..
Dit jaar is namelijk anders dan alle andere jaren soubhana Allah..
Ik heb namelijk een pasgeboren dochtertje allahoema bareek. Dus de dagindeling, de verplichtingen.. alles is eigenlijk veranderd.
Enerzijds heb ik enorm veel moeite gestoken in het 'Ramadanready' maken van ons huisje (zie foto's). En zij heeft hier voor mij als drijfveer gediend.  
Wellicht dat sommigen denken 'ze is nog zo klein, dat gaat ze toch niet begrijpen'. Maar voor mij is dat ook niet het punt. Ramadan verdient een bepaalde sfeer. Een constant bewustzijn van de maand waarin wij ons mogen bevinden alhamdoellilaah. Maar ook de warmte die het mij altijd geschonken heeft en ik graag over wil brengen aan mijn dochter.
Dit vereist echter meer dan het huis decoreren & loempia's rollen. Ramadan is de maand van de Qur'an, van bezinking..
Voorheen kon ik tijdschema's maken en mij hier grotendeels aan houden. Nu ben ik overgeleverd aan het ritme van een babytje. Zij heeft mijn aandacht ook nodig, en is een groot onderdeel van mijn dagbesteding en verplichtingen.
Dat betekend dat ibaadah op een nieuw niveau doordacht moet worden en wellicht niet eens zozeer ingepland kan worden als dat ik mijn kans dien te grijpen wanneer deze aandraagt.
Hieronder wat concrete tips om die (extra) ibadaah te kunnen pakken wanneer de kans zich aandraagt.

1. Wanneer je kindje wakker is en je bezig bent kun je simpelweg de Qur'an aanzetten. Makkahlive is altijd prachtig en fijn om te bekijken en beluisteren! Maar ook een lezing kan eventueel, zolang het niet te ingewikkelde topics zijn dat wanneer je aandacht even verschuift naar je kindje je gelijk compleet kwijt bent waar het over gaat haha.

2. Wanneer je kindje slaapt kun je met oordopjes (wanneer je bijvoorbeeld buiten bent), of rustig in de woonkamer lezingen beluisteren en eventueel iets aanzetten waarbij je wat meer aandacht nodig hebt. Ook kun je die tijd benutten om Qur'an te lezen! Onthoud, de Ramadan is de maand van de Qur'an dus maak de Qur'an wel écht een onderdeel van je dag in sha Allah.

3. Hier komt een aanvullend advies! Investeer in een kleine Qur'an die je standaard bij je hebt in je luiertas. Dan kun je op elk moment wanneer de kleine slaapt (in de auto, de tram, de bus, een bankje in het park) lezen in sha Allah. Ookal zijn het telkens maar 2 bladzijden, voor je het weet heb je alweer flink wat pagina's gelezen.

4. Tijdens jouw huishoudelijke taken, boodschappen/stofzuigen/afwassen/koken etc. kun jij veelvuldig istigfhar verrichten & de Soeraat die je kent reciteren. Ook voor je kindje is het mooi om de Qur'an te horen met jouw stem.

5. Lees je kindje voor uit islamitische boekjes (mag kinderboeken maar ook normale boeken bijvoorbeeld over de sirah). Zo blijf je wél bezig met de deen (dus positief voor jezelf) en geef je ook weer islamitische kennis mee aan jouw kleintje in sha Allah.

6. Tijdens het voeden kun je ook via je telefoon of met de kleine Qur'an verder met het bestuderen van de Qur'an of een lezing in sha Allah.

7. Verval niet in nutteloos tijdverdrijf, maar als jij enorm gewend bent aan het bekijken van series/films wees dan ook niet te streng als je vreest in verval. De Ramadan is niet een periode om perfect te zijn en daarna weer de handdoek in de ring te gooien en te vervallen in oude gewoontes. Het is positief & prachtig om zoekend naar de Vergiffenis van Allah Azza wa Djall in de maand Ramadan zulke zaken achterwege te laten. Maar neem ook de intentie om dit vol te houden na deze maand. Bijv. spreek met jezelf af dat je één aflevering/film per dag kijkt en bijvoorbeeld pas na iftar. Zoek mooie islamitische lezingen, docu's etc. uit en beluister deze. Er is zoveel prachtigs te vinden allahoema bareek. Benut het! Geniet ervan!

8. Lieve akhawaat, dit zeg ik zowel tegen mijzelf als jullie. Social media, social media, social media..
Ik volg op bepaalde platforms mensen die mij daadwerkelijk oppeppen in de deen. Moge Allah Azza wa Djall hen rijkelijk belonen, ameen. Maar wapen jezelf tegen de uren die vaak volgen in scrollen, het bekijken & beluisteren van onzinnigheden. Ontkoppel jezelf van jouw telefoon!

A student asked his teacher:

"How was the sahabah's (radiallahu anhum) relationship with the Qur'an?"

And the teacher answered:

"Like your relationship nowadays with mobile phones".

9. Als bekeerling heb ik jaren lang veel eenzaamheid gekend, ook gedurende deze prachtige maand. En hoewel familiebanden & zusterschap (en broederschap) centraal staan deze maand. Het is van enorm belang lieve akhawaat dat dit niet ons grootste tijdsbesteding wordt..
Sociaal zijn is belangrijk, leuk en iets moois. Echter is het ook gevaarlijk en iets waar wij niet enkel mee bezig dienen te zijn. Allemaal in mate in sha Allah.. We hebben ook momenten nodig voor onszelf, momenten om te reflecteren, om kennis op te doen en om kritisch te kijken naar onszelf.

10. Omring je niet met mensen die jou enkel prijzen. Wees niet iemand die ernaar hunkert geprezen te worden. Ramadan is een maand van zelfverbetering in sha Allah.. Wees daarom kritisch naar jezelf en sta toe dat men dit ook is naar jou in sha Allah.

Dit zijn een aantal concrete zaken en adviezen betreffende de maand Ramadan. Echter is er een ander onderwerp dat ik wil bespreken in sha Allah. Zusters die borstvoeding geven. Ik snap het ontzettend goed als je hart het vasten mist. Soubhana Allah. Ik snap het als het voor jou voelt alsof je tekort schiet deze Ramadhaan. Alsof je de Ramadhaan niet écht beleefd. Lieve zusters: dit is niet het geval. De Ramadhaan is de maand van de Qur'an. Het vasten is slechts een (prachtig) onderdeel hiervan. Onthoud dat jij een andere verplichting nakomt in sha Allah, namelijk: het voeden van je kindje met de beste voeding die er is! Voel je niet schuldig, schaam je niet ! In sha Allah..
Benut deze maand verder zo actief mogelijk, benut de extra hasanaat die je kunt krijgen in sha Allah.. Benut de maand volop in sha Allah! Moge Allah Azza wa Djall tevreden zijn over ons allen, ons de kracht geven deze maand te benutten en te groeien, ameen!

Ik hou van jullie omwille van Allah Azza wa Djall









Reacties

Populaire posts