De kraamtijd

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Soubhana Allah.. Mijn officiële kraamweken (6 weken) zitten er inmiddels op.
Overmorgen is Safa al 8 weken in ons midden in sha Allah..
Ik kan nauwelijks bevatten hoe snel de tijd is gegaan, en tegelijk hoe 'normaal' het voelt dat ze bij ons is.. Alhamdoellilaah.
De kraamweken zijn in een soort roes aan mij voorbij getrokken. Ik kan het nauwelijks gewenning noemen, aangezien Safa voelde als een missend puzzelstukje, en voor haar zorgen voelde alhamdoellilaah heel natuurlijk.
Ik had nooit kunnen voorzien hoeveel moederschap mijn kijk op de wereld zou veranderen.. Soubhana allah.
Begrijp mij niet verkeerd, ik werd niet 8 weken geleden moeder.
Ik was al een moeder lieve Safa toen ik mijn echo had en je de hik zag hebben..
Ik had direct tranen.. soubhana Allah ik had nooit verwacht dat ik zóveel trots kon voelen..

De kraamtijd.. De tijd waarin de hele dag op je bank zitten en je kindje voeden, verschonen en gewoon volop van de kleine genieten al meer dan genoeg is aan dagbesteding. Je lichaam moet nog herstellen en je geest moet nog bevatten dat je hart nu buiten je lichaam leeft soubhana allah. De dagen vullen zich met knuffels, liefdevolle blikken en die putten je al genoeg uit soubhana allah. Maar iedereen die mij kent weet dat ik niet de beste stilzitter ben, en tot ergenis van mijn man ben ik ook niet de beste kraamvrouw geweest..
Ik vind het vreselijk om mensen voor mij te laten zorgen ‘dat kan ik allemaal heus zelf ook wel’.
Hij ziet mijn vermoeidheid en daarbij mijn koppigheid dat ik gewoon graag dingetjes doe. Ik ging binnen de kortste keren al voorzichtig met Safa een beetje naar buiten voor kleine boodschapjes, niet omdat die zo hard nodig zijn maar vooral omdat ik gewoon graag bezig wil blijven en weer langzaam regie in handen wil nemen. 2 weken na de geboorte van Safa ben ik voor het eerst naar buiten geweest met haar vader samen. En 17 dagen na de geboorte samen met oma! Inmiddels wandel ik alweer flink wat af samen met mijn kleintje, mijn kinderwagen al flink ingewandeld. Mijn armen sterken al door het ronddragen en kroelen van mijn (groeiende) dochtertje en inmiddels ben ik al getraind borstvoeder! Ik geniet van elk moment alhamdoellilaah, ook van de bank waar ik nu weer op zit. Mijn dochter in mijn armen. Alhamdoellilaah. Ver hoef ik voorlopig niet te gaan, maar een beetje in beweging blijven vind ik heerlijk!

Echter, gebeurde er iets geks. De kraamweken waren voorbij. Men laat mij inmiddels weer met rust met alle overbezorgdheid en de drang om voor mij te zorgen (alhamdoellilaah!). Maar, nu die last eigenlijk van mij wegviel, de druk dat ik vooral 'alles prima zelf kan' besefte ik eigenlijk pas hoe ontzettend moe ik ben.. Ik besefte dat de dagen zoals ik ze al die jaren leefde (met meerdere afspraakjes per dag, makkelijk rondreizen door de stad enzovoorts) inmiddels meer dan een hele opgave geworden is voor mij. Mijn lichaam put sneller uit dan voorheen. Hoewel ik mentaal mij enorm mijzelf voel alhamdoellilaah is dit iets wat mijn lichaam verward met 'Hé ik ben weer de oude'. Maar de zorg voor mijn kleine prinses, hoe lief zij ook is allahoema bareek.. Ik overschat mijzelf, mijn energie en de hoeveelheid dingen die ik wil doen. De kraamtijd is wellicht voorbij, maar ik bevind mij nog op de rollarcoaster van pril-moederschap. Mijn baby groeit elke dag alhamdoellilaah, en dat doe ik ook nog. Misschien is hier nog geen woord voor. Misschien is het begrip nog niet opgenomen in de van Dale. Maar wauw.. Ik zou graag een term willen die omschrijft hoe je wereld op zijn kop staat door de komst van je kleintje. Een woord, omvattend en eerdoenend aan het overgeven van lichaam & ziel aan de behoeften van jouw kindje.
Mijn lichaam is nog vermoeid en mijn gedachten draaien overuren om na te gaan of mijn dochter alles heeft gekregen wat zij nodig heeft.
Ik ben intens gelukkig alhamdoellilaah. Ik ben zo vol van het blije gezichtje van mijn meisje allahoema bareek. Zij vult mijn dagen, mijn hart, mijn hoofd.. mijn alles.

Moge Allah Azza wa Djall haar Barmhartig zijn, ameen!

Ik hou van jou Safa, Dankjewel dat jij mijn dochter bent. Alhamdoellilaah.

Dankjewel dat jij mijn hart vult met liefde. Alhamdoellilaah.
Dankjewel dat jij zo'n goede, blije baby bent. Alhamdoellilaah.
Ik zal proberen de beste moeder te zijn voor jou, to the best of my ability. In sha Allah!





Reacties

Populaire posts