Trouwen & Studeren

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Een nieuw onderwerp, eentje waar iedereen een mening over lijkt te hebben soubhana Allah.
Dus waarom niet, zal ik mijn mening én persoonlijke ervaring hier ook nog even bovenop gooien in sha Allah!
Maar ik onderstreep één deel: persoonlijke ervaring. Dit betekend dat ik jullie ga adviseren en vertellen vanuit mijn eigen bevindingen en ervaring. En ook ik heb kritiek gehad over het feit dat ik trouwde terwijl ik nog niet klaar was met mijn studie. Maar alhamdoellilaah..

Allereerst. Wanneer jij in de situatie bent dat je mogelijk kan trouwen terwijl jij nog studeert, wil ik je hierin wijzen op de regelgeving betreffende dit onderwerp in sha Allah. In het boek "Fatwa's voor moslima's (zie adbeelding 1 t/m 3)" wordt duidelijk de regelgeving betreffende deze kwestie aangegeven. Hier wil ik verder dan ook niet op doorgaan omdat de fatwa betreffende dit onderwerp duidelijk is.
Echter, voorzie ik jullie met alle liefde van de nodige adviezen betreffende dit onderwerp in sha Allah, gebaseerd op mijn bescheiden ervaringen..

Mijn eerste advies: Leg alle adviezen die niet voelen alsof zij bij jou passen of van toepassing zijn op jou naast je neer. Dit betreffende het gehele huwelijk lieve zuster. Men zal jou altijd goed bedoelde adviezen geven en graag vertellen hoe moeilijk het wel niet is enzovoorts enzovoorts. Trek je hier alsjeblieft niet teveel van aan!
Jouw huwelijk is jouw zaak, jij bent de helft van dit huwelijk. Dit betekend dat jij er meer invloed op hebt dan vaak gedacht wordt ! Jouw acties, jouw manier van doen en laten hebben direct invloed op je huwelijk. Je openheid vooraf is hier een gigantisch onderdeel van.

Dit brengt mij op mijn volgende advies. Wees vooraf heel open tegen je (potentiële) huwelijkskandidaat over je opleiding, je wens om deze af te ronden en bespreek ook hoe dit gefinancieerd gaat worden: Ga/blijf jij naast je studie werken? Hoeveel? Kan hij het eventueel voor jou bekostigen opdat je ook je verantwoordelijkheden in het huis op je kan nemen? Bespreek de verwachtingen van elkaar eerlijk en open. Op deze manier voorkom je dat hij achteraf veel van je verlangt naast de verplichtingen van je opleiding.
Het is belangrijk dat jullie beiden de opleiding als prioriteit zien om deze af te kunnen maken in sha Allah. Opdat er geen spanning ontstaat wanneer jij je even terugtrekt om te studeren/aan verslagen te werken/ je scriptie te schrijven enzovoorts.
Het is fijn en belangrijk dat er betrokkenheid en vriendelijkheid tussen jullie is ook voor elkaars zaken, zoals de opleiding. In sha Allah.

Wanneer je trouwt heb je ineens extra verantwoordelijkheden: een huishouden van jezelf, je partner die ook tijd en aandacht van je wil en een schoonfamilie. Allemaal leuke zaken maar wél zaken die de nodige tijd vereisen soubhana Allah. Het is dus belangrijk om transparant te zijn over je verplichtingen (voor jouw school) en om uit te leggen aan je schoonfamilie en man dat, hoewel je liever bij hen wilt zijn je opleiding nu eventjes voorop moet. Herinner je jezelf hier ook aan. Je zal soms een uitnodiging af moeten slaan, een keer eerder naar huis moeten of een keer te moe zijn om ergens te genieten. Dat is niet erg. Je opleiding is in sha Allah maar voor maximaal een aantal jaar. Daarna heb je in sha Allah de tijd om een uitgebreide variatie aan koekjes te bakken voor el3ied of om mee te gaan op vakantie buiten schoolvakanties om. Nu zit dat er jammer genoeg niet altijd in. Maar dat is tijdelijk. Onthoud dat!
Daarnaast is het belangrijk om zelf ook een goede balans te brengen in deze taken, én de lat niet te hoog te leggen voor jezelf ! Natuurlijk is het heerlijk als je de perfecte huisvrouw bent met een glansrijke (school)carrière. Mij is dat persoonlijk nooit gelukt, dus als jij et geheim hiervan weet wil ik je vragen mij hier vooral van op de hoogte te brengen in sha Allah. 
Ik heb alhamdoellilaah een gezellig huisje waar ik mij fijn voel. Maar wanneer ik deadlines of tentamens had draaide ik het huishouden op een laag pitje. Zonder schuldgevoel. In overleg met mijn man zodat hij ook wist dat hij even niet teveel verwachtingen moest hebben.
Alhamdoellilaah was hij juist heel ondersteunend en had hij juist zoiets van: "Waarom was je af!? Ga aan je school werken!". 
Hij was juist een enorme bijdrage aan mijn opleiding en mijn focus. Alhamdoellilaah. Hij gaf me een schop onder mijn achterste wanneer nodig, en een aai over mijn bol wanneer nodig. 
Hiervoor ben je partners. En tuurlijk kwam het wel eens voor dat hij me een schop onder mijn achterste gaf terwijl ik eigenlijk behoefte had aan een aai over de bol. Gelukkig zijn we partners en konden we het daar altijd over hebben alhamdoellilaah.
En als ik soms door de bomen het bos niet meer zag dan vertelde hij mij dat het allemaal goed zou komen in sha Allah en dat hij trots was op mij.
Meer heb je soms niet nodig. Alhamdoellilaah. 

Het aller belangrijkste: Maak je religie prioriteit 1! Altijd! Ongeacht school, studie, werk, huwelijk, kinderen.. Je Deen is alles! Je rustpunt, je focus. Zolang jij de zaken doet omwille van Allah Azza wa Djall zul je zien dat er meer ghayr in zit. Ze kunnen nog steeds voor grote moeilijkheden zorgen, echter zul je er anders mee om kunnen gaan wanneer jij Allah Azza wa Djall prioriteit maakt in alle aspecten van jouw leven. Kies je opleiding omwille van Allah Azza wa Djall en maak het ook iets wat je doet/beoefend omwille van Hem. Blijf deze intentie verversen, vernieuwen en puur maken/houden in sha Allah. Zolang je rust hebt op religieus vlak zul je zien dat het ook makkelijker wordt om rust te beware in andere aspecten van het leven (zoals je huwelijk, zoals je opleiding).

Ten slotte: het kan gebeuren dat jij, door je huwelijk, iets langer doet over je opleiding. Wees hier niet te streng op. Uitlopen is tegenwoordig heel normaal, dus je kan jezelf er helemaal gek over maken of accepteren dat je nu eenmaal meerdere verantwoordelijkheden hebt maar ook vooral andere aspecten in je leven meespelen waarvan je ook wilt kunnen genieten!
Geef jezelf die ruimte. Blijf altijd bezig met school en het lijntje kort houden met docenten zodat je niet helemaal uit het schoolritme valt. Blijf lessen volgen zodat je op de hoogte blijft van opdrachten, deadlines enzovoorts. Zodra je dit kwijt raakt wordt het steeds lastiger dingen bij te houden.

Wees geduldig en streef niet naar het 'picture-perfect-wanderlust-couplegoals' huwelijk wat tegenwoordig geschetst wordt op socialmedia waarbij je soms denkt 'deze mensen hebben zoveel tijd, werken jullie niet? Hebben jullie een geldboompje in de tuin ofzo'..
Leer te genieten van jullie momenten die jullie hebben, plan tijd voor elkaar in, blijf communiceren met elkaar zodat je van elkaar weet wat je kunt verwachten, met elkaar mee kunt leven enzovoorts.
Je bent elkaars steunpunt, vergeet dit niet. Hiervoor hoef je niet alle uren van de dag op elkaars lip te zitten. Je bent een team, ook als je niet in dezelfde ruimte zit.
Het is nog meer 'couplegoals' als je elkaar ondersteunt in het behalen van je persoonlijke 'goals'. Hierdoor zul je enkel groeien en meer van elkaar gaan houden omwille van het juiste.
Wees dit dan ook voor elkaar !

Ik hoop oprecht dat jullie iets hebben aan deze tekst en mijn adviezen in sha Allah!
Maak het jezelf niet zo moeilijk lieve zusters. Wees vriendelijk voor jezelf en je partner. Streef niet altijd naar perfectie in deze maatschappij die jou daar wél toe aanstuurt.
Je bent een goede, lieve vrouw voor je man wanneer je er voor hem bent. Niet door elke dag zijn vloer te boenen. Je bent zijn vrouw, niet zijn dienstmeisje.
Dus als jij hem kan ontvangen met een glimlach zal je zien dat hij het je echt wel vergeeft als hij een paar dagen in de week domino's moet halen.

Moge Allah Azza wa Djall het makkelijk en mogelijk maken voor ons allen, ameen!


(afbeelding 1)

 (afbeelding 2)

(afbeelding 3)





Reacties

Populaire posts