Our Hadj

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Soubhana Allah, wat vind ik dit een moeilijke blog om te schrijven.. Ik ben al een paar keer gaan zitten de afgelopen dagen, maar ik ben steeds niet tevreden wanneer ik mijn ervaring van vorige week onder woorden moet gaan brengen.
Woorden schieten mij hier oprecht tekort.
Maar ik zal het in sha Allah toch gaan proberen in sha Allah..
Het is vandaag maandag, wij hebben donderdag/vrijdag nacht de Hadj afgerond alhamdoellilaah.
Echter ben ik sinds toen al aan het zoeken naar de juiste woorden om de Hadj onder woorden te brengen.
Veel mensen die gegaan zijn zeggen enkel 'de mooiste reis van je leven' en hier kan en wil ik absoluut niks vanaf nemen.. Want wat je uit deze reis haalt soubhana Allah is meer dan ik ooit uit een reis heb gehaald.
Nog nooit heeft een reis zoveel teweeg gebracht in mij, en mij eigenlijk inwendig ook op een reis geplaatst..
Een reis naar zuivering in sha Allah.
Echter, het zuiveren van jezelf vereist veel meer dan wij soms vooraf inschatten.
Het vereist Imaan, zelfreflectie, beproeving, besef, thauwba en ontzettend veel sabr om gereinigd te worden van jouw zondes, soubhana Allah.
De Hadj is niet een reeks aan betekenisloze handelingen, ihram is niet een status van je WhatsApp, je dient je bewust te zijn alle dagen van de Hadj (en ervoor en erna) dat jij de vergiffenis van Allah Azza wa Djall gaat zoeken. Dat jij gereinigd wenst te worden van al jouw zondes van de voorgaande jaren. Dit betekend dat wij nog harder moeten proberen om weg te blijven van zondes.
Dat wij nog warmer en rechtvaardiger dienen te zijn voor de mensen om ons heen soubhana Allah.
En dit is misschien wel het onderdeel van de Hadj die mij tot in mijn diepste heeft geschud..
De manier hoe wij omgaan met elkaar soubhana Allah.
De enorme tekorten van mensen ten opzichte van elkaar en de enorme lakse houding ten opzichte van elkaar en elkaar leed.
De dagen van de Hadj waren stuk voor stuk prachtig, uitputtend en inspirerend soubhana Allah.
Echter ben ik meer dan één keer weggelopen van de drukte om een traan weg te vegen of zelfs in een hoekje ze even te laten gaan.
Ik ben niet goed, ik voel mij geen 'goede moslim' en ik voel mij na deze dagen zo ondankbaar voor alle luxe waar wij soubhana allah vandaag de dag onze schouders voor optrekken alsof het niets is.
Ik voelde mij op geen enkele manier verheven boven de andere mensen, echter werd ik gepijnigd door de mensen die ik ruzie zag maken terwijl zij in de status van Ihram verkeerde, moest ik mijn tranen bedwingen door de hoeveelheid mensen die anderen die onwel werden of zelfs smeekte om onze aandacht passeerde alsof zij een stuk uitgekauwde kauwgom aan de stoeptegels van de straat waren soubhana allah.
Ik ben geschud en geraakt door de staat waar wij ons vandaag de dag in verkeren.
De ijskoude staat waarin we soms weigeren goeds te doen omdat 'het toch geen verschil maakt'.
Maar dienen wij dan niet goeds te doen omwille van Allah Azza wa Djall?
Nee, in je eentje verander je niet zo snel de staat van de wereld, maar betekend dit dat wij kleine daden, kleine goede daden dan maar achterwege laten?
Is dit niet precies de ziekte van de mensheid ? De ziekte die zich verspreidt als een virus soubhana Allah..
De Hadj heeft mijn ogen geopend voor het belang van de kleine daden, voor het leven op deze dunya en te proberen goeds te verspreiden zelfs al is het klein, en dit zuiver en puur en alleen omwille van Allah.
Ik zal in sha Allah meerdere blogs wijden aan mijn Hadj, ik vind het te lastig om alles in één post onder woorden te brengen..
Ik ben zo ontzettend dankbaar dat ik deze prachtige reis heb mogen maken alhamdoellilaah.
Ik vraag Allah Azza wa Djall de Hadj van ons allen te accepteren en ons te sterken om goed te doen de jaren die hierop volgen. En ik vraag Hem al Bari om ons toe te laten treden tot Jannat met Zijn Ra7ma, allahoema ameen!


Reacties

  1. Prachtig verhaal alsof ik er even een seconde was daar op hadj.. prachtig verwoord. Ma shaa Allah

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts