Mentale voorbereiding op de reis van mijn leven

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Momenteel begeef ik mij in de vooravond van mijn vertrek. Sterker nog, ik heb nog maar iets meer dan 4 uurtjes om te slapen. Echter wilde ik ontzettend graag deze blog schrijven voor mijn vertrek in sha Allah.. Dus ik zal dit in sha Allah nog doen!

De mentale voorbereiding op de Hajj.. Dit bestaat uit veel verschillende onderdelen.
Allereerst het onder de loep nemen van jouw leven. De Hadj is een reis waarin je de kans krijgt om jezelf helemaal te zuiveren allahoema bareek.. Dit betekend dat je de kans krijgt om jezelf te verbeteren, en om dit te kunnen doen dien jij je eerst bewust te worden van jouw gebreken, zondes en jouw tekorten. En om het dan nog op een positievere kant te gooien: het stellen van doelen!
Vervolgens dien jij je te verdiepen in de rituelen en Fiqh van de Hadj. Helaas vindt er veel bidah plaatst tegenwoordig, zelfs tijdens deze prachtige reis, dus wanneer jij de 'crowd' volgt loop je een enorm risico te vervallen in bepaalde handelingen die incorrect zijn.
Daarnaast is intentie bij de verschillende handelingen ook van enorm belang, en wanneer jij slechts meeloopt met anderen kan jij deze intentie lastig zuiveren. De wijsheid achter de rituelen maken jou bewust van wat jij doet en waarom jij iets doet. Dit zal jou veel kracht geven tijdens de uitvoer in sha Allah!
Dit onderdeel van de mentale voorbereiding hebben wij op verschillende manieren aangepakt. Zo hebben wij een lezing bijgewoond betreffende de Hadj, ook hebben we literatuur bestudeerd (het boekje wat ik benoemde in mijn vorige blog). Daarnaast hebben wij de app: Islamquiz gedownload en elkaar meerdere keren overhoord. Verder hebben wij verschillende documentaires gekeken van mensen die de umrah hebben uitgevoerd zoals: Sallahedine, Adem Saleh en de broeders van WaaromIslaam. Dit hielp ons om een beeld te ontwikkelen van de reis, de steden die wij in sha Allah gaan bezoeken en nuttige tips hieruit te halen. Waaronder de du'alijst. Dit vond ik een prachtig idee allahoema bareek. Op die manier kan ik de lijst meenemen in sha Allah, en hoe overweldigd ik ook zal zijn op het moment dat ik de Kabah zie, dan zal ik in sha Allah toch alle adiyaat die ik graag wil doen kunnen uitvoeren.

De reis voelt als een droom. Het voelt onwijs onwerkelijk voor mij om te gaan en ondanks dat ik nu in mijn woonkamer zit, omringd door koffers en spullen. Ik zit hier om de zoveelste tekst te typen over een reis waarvan ik nauwelijks kan geloven dat ik deze ga maken in sha Allah. Ik heb de tijd genomen om de mensen om mij heen te informeren over mijn reis, specifiek mijn niet-islamitische familie. Ik heb ook hen gevraagd om vergeving, naast mijn vriendinnen en kennissen. Ik ben enorm gezegend met ontzettend veel steun en lieve berichten alhamdoellilaah. Dit heeft mij eigenlijk pas geholpen om langzaam te geloven dat ik daadwerkelijk deze reis ga maken in sha Allah.
Ik heb de afgelopen 2 weken veel tijd besteedt aan afscheid nemen van mijn naasten, het voeren van bepaalde gesprekken en het zo goed mogelijk achterlaten van mijn huis en mijn geliefden.


Ik denk dat het belangrijk is dat ik in sha Allah nu ga rusten, ik heb inmiddels nog maar een kleine 4 uurtjes en ik moet nog de laatste dingen inpakken, schoonmaken en douchen (oepsie!).

Ik vraag jullie om du'a te doen voor mij, mijn man en schoonmoeder (en alle andere bedevaartgangers) dat onze Hadj wordt geaccepteerd in sha Allah.

Moge Allah Azza wa Djall van jullie houden! Ameen!





Reacties

Populaire posts