(Fysieke) Voorbereidingen voor de reis van mijn leven - Packinglist

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Ik ben nog ongeveer een week verwijderd van de reis van mijn leven in sha Allah.
De plaats waar ik al sinds het begin van mijn bekering van droom, de reis waar iedere moslim van droomt soubhana allah..
Hoewel mijn woonkamer inmiddels veranderd is in een inpakcentrum van POSTNL met hoopjes spullen, 2 koffers, kledingrekken en een halve bibliotheek.
Ik pak zowel in voor mijzelf als voor mijn man.
Als Nederlander ben ik nog nooit veel langer op vakantie geweest dan 2 weken, laat staan dat ik moet gaan inpakken voor 4 weken!
Daarnaast is het een reis waar je zo goed mogelijk op voorbereidt naar toe wilt gaan in sha Allah, deze voorbereidingen bestaan uit 2 belangrijke onderdelen:

1. De fysieke voorbereidingen (de spullen, vaccinaties enzovoorts)
2. De mentale voorbereidingen (fiqh van de Hadj, adiyaat enzovoorts)

Deze twee onderdelen ga ik allebei bespreken in sha Allah! In deze blog zal ik in sha Allah ingaan op de fysieke voorbereidingen, en in een volgende blog zal ik in sha Allah spreken over mijn mentale voorbereidingen.

Ik heb verschillende lijsten opgezocht op internet met hadj benodigdheden en ik heb verschillende video's van zowel Hadj als Umrah packing bekeken om tot de volgende lijst met spullen te komen:

1. Kleding

Dit was voor mij persoonlijk eerlijk gezegd wel een stresspunt. Ik ben niet alleen totaal niet gewend aan de warmte die ik daar zal gaan ondervinden, ik vond Marokko vorig jaar namelijk al bloedheet haha. Dus ik heb veel rondgekeken en rondgevraagd aan mensen die zijn geweest wat zij mij hierin adviseren. Ik heb er uiteindelijk verschillende outfits samengesteld. Hierbij heb ik de comfort volledig voorop geplaatst en 'leuk' op een laag pitje gedraaid haha. Ik wilde persoonlijk absoluut geen zwart dragen, ik vind dit in de zomer in Nederland namelijk al ontzettend warm, laat staan bij 40/47 graden. Ik heb dus gekozen voor kleurtjes! Ik heb:
  • Een zalmroze luchtige maxijurk/abaya van de Tasnim van de zwartjanstraat gehaald. Het is bijna een crépestofje ik heb nog nooit eerder een abaya van deze stof gezien. Deze zal ik in sha Allah dragen met een grijze (heup)ghimaar.
  • Ik heb 2 farasha abayaat besteld bij Boutique Sotra in de kleuren: olijfgroen & licht paars. Deze kan ik dragen met (luchtige) skinhijaabs en dit heeft toch dezelfde bedekking als de khimaar. Dit is een advies die ik gekregen heb van een zuster die 2 jaar geleden op Umrah is geweest gedurende de Ramadan (allahoema bareek). Van skinhijabs heb ik veel kleurtjes ingepakt, puur zodat ik vaak een frisse hijab op kan doen en het neemt weinig ruimte in mijn koffer in beslag.
  • Ik heb een 1-delige jilbab in bordeaux rood gehaald. Dit leek mij heel handig bijvoorbeeld voor het Fajr gebed wanneer je snel naar de moskee wilt gaan en dan gewoon hoppa dat ding over je heen gooit en naar buiten kunt rennen.
  • Ik heb een 2-delige jilbab in het grijs gehaald. De stof is heel luchtig maar hij is totaal niet doorschijnend alhamdoellilaah!
  • Ik heb voor in de avonden wel wat kledingstukken ingepakt voor het geval dat het dusdanig afkoelt dat ik nog iets extra's aan wil. Ik heb een mouwloos gebreid vest meegebracht, een grijze korte, hele wijde trui en een luchtig jasje (heel lang).
  • Ik heb voor aan mijn voeten voor buiten Birkenstocks gehaald, daarnaast heb ik mijn oude primark sportschoentjes ingepakt. Deze hebben memoryfoam en zitten heerlijk maar wegen niks (runnertjes). Ook heb ik roze Birkenstock-achtige slippers in het zachtroze van de primark. Ik heb marokkaanse slippertjes voor bijvoorbeeld in het hotel en ik heb (open) fluffy slofjes voor in de hotelkamer en teenslippers voor in de douche.
  • Wij hebben voor zowel mijzelf als voor mijn man katoenen leggings gekocht bij de Primark en die ingekort tot boven onze knieën. Dit voorkomt schuurplekken (auch).
  • Ik slaap in sha Allah met andere zusters dus mijn missie van vorige week was: Nette, luchtige pyjama's. Ik heb bij Primark 3 fijne zachte pyjama's gekocht en 1 katoenen Marokkaanse pyjama jurk ingepakt.
  • Nog een tip die ik overal krijg: voldoende ondergoed. Je wilt natuurlijk rein zijn en niet wanneer je met andere vrouwen in een hotelkamer slaapt je 'delicate was' overal ophangen om te drogen (!!).
  • Dingen als steunkousen kunnen helpen tegen zwelling van je voeten/kuiten en voor zwangere vrouwen kun je bijvoorbeeld kijken voor een buikband zodat je dat extra beetje ondersteuning van jouw lichaam hebt in de warmte en drukte en tijdens de langere wandelingen.
  • Overal krijg ik de tip om katoenen sokken mee te brengen aangezien deze helpen tegen de warmte van de vloer maar toch zijn ze luchtig aan je voeten. Natuurlijk geven deze sokken ook de juiste bedekking van je voeten (niet doorschijnend). Ik heb 3 witte paren wanneer ik netjes en beschaafd wil zijn maar natuurlijk heb ik ook een gezellig pak met katoenen sokken met kleurtjes en avocado's, citroenen en kiwi's gepakt.
  • Ik heb 2 zonnebrillen ingepakt. Dit spreekt voor zich!
  • Ik neem 3 tassen mee: een niet te grote rugzak, een katoenen shopper en een normale (leuke) schoudertas.
  • Vergeet niet om extra kapjes mee te nemen voor onder je hoofddoek wanneer je bijvoorbeeld zacht haar hebt waardoor je hoofddoeken kunnen glijden en haartjes kunnen gaan uitsteken en extra speldjes om jouw hijab goed vast te kunnen maken.
2. EHBO-doos
  • Iedereen die mij kent weet dat ik heel onhandig kan zijn. Ik heb daarom ook veel aandacht besteedt aan de inhoud van mijn EHBO-doos. Mijn originele EHBO-doos komt gewoon van de Action. JA, ik bezit een EHBO-doos.
  • Ik heb een klein zakje met Ibuprofen en Primatour (tegen reisziekte) aangezien je een deel van jouw Hadj ook aan het reizen bent in de bus enzovoorts.
  • Polsbandjes van de Tuinen tegen misselijkheid (Sea bands).
  • Ik heb een after bite roll-on pen van de Kruidvat. Mijn man wordt vaak gestoken door muggen en heeft daar vrij heftige reacties op. Deze roll-on werkt hier goed tegen.
  • Ik heb flesjes citroen (anti-mug) spul meegenomen. Ze komen uit Marokko dus ik weet niet precies wat voor merk. Mijn man gebruikt dit om muggen weg te jagen.
  • Ik heb anti-bacteriële pleisters en waterbestendige pleisters.
  • Een pincet (voor splinters bijvoorbeeld).
  • Verband
  • Poviojood tegen infectie
  • Diareeremmers
  • Zwangerschapsvitamines
  • Vitamine D pillen
3. Badspullen
  • Vaseline, multifunctioneel! We kunnen dit gebruiken voor droge plekken op onze huid en wanneer wij eventueel toch nog schuurplekken krijgen van het wandelen.
  • Ongeparfumeerde deo en douchegel
  • Shampoo en conditioner
  • Een haarborstel
  • Factor 50 en factor 30 zonnebrandcrème. Ik heb een gevoeligere huid dan mijn man dus ik neem geen risico's en ga gewoon voor die factor 50 haha.
  • Een nagelknipper.
  • Labello
4. Islamic goodies
  • Mijn Qur'an en Qur'an pen (met oplader en oordopjes).
  • Deze zitten in mijn glitter&gatch Qur'an tasje (in love).
  • Ik heb 2 Djoez Amma boekjes ingepakt, in combinatie met mijn Qur'an pen kan ik makkelijker surahs leren in sha Allah.
  • Ik heb 2 pocketsize du'a boekjes meegenomen, 1 voor mijn man en 1 voor mij.
  • Ik heb het boek: "Biography of Umar Ibn al Khattaab - volume 1" ingepakt.
  • Ik heb het boek: "Het verheven karakter van de Profeet Mohammed" ingepakt.
  • Ik heb het boek: "De rituelen van de Hadj en de 'oemrah - met verduidelijkende illustraties door Shaykh Mohammed Naasir ad-Dien al-Albaanie" ingepakt.
  • Ik heb 2 gebedskleedjes ingepakt waaronder 1 kinderkleedje (klein en makkelijk voor in mijn rugzakje).
5. Overig
  • Ik heb slaapzakken voor wanneer we naar het tentenkamp Mina gaan.
  • Ik heb een waterfles ingepakt om te kunnen vullen en veel te kunnen drinken tijdens het wandelen in sha Allah.
  • Ik ga in sha Allah mueslirepen halen en meebrengen en mijn schoonmoeder is druk nootjes aan het inpakken om wat te knabbelen te hebben haha.
  • Een paraplu
  • Opladers en wereldstekkers voor onze telefoons.
  • Notitieboekjes waarin ik een lijst heb met de adiyaat die ik wil doen in sha Allah en de verplichte adiyaat voor tijdens de Hadj in kan opschrijven en bij mij kan dragen. Ook wil ik het gebruiken op momenten dat ik een inspiratiesprankje heb voor mijn blog haha.
  • Mijn laptop zodat ik de reis kan vastleggen en delen met eventuele lezers (ervan uitgaand dat ik die heb haha, HOOP). Maar vooral als naslagwerk voor mijzelf in sha Allah.
  • Een LEKKER kussen (not too big).
6. Andere voorbereidingen
  • Tegenwoordig is de megino kokken vaccinatie een verplichting om de Hadj of Umrah te mogen verrichten. Hier krijg je een vaccinatieboekje van mee zodat jij kan bewijzen dat jij deze vaccinatie hebt gehad, anders mag je namelijk niet het land in.
  • Uiteraard de standaard akten (trouwakte om aan te tonen dat je getrouwd bent en een mahram bij je hebt) en paspoorten en je papierwerk (tickets enzovoorts).
Mochten er nog zaken bijgekocht worden zal ik dit in sha Allah nog vermelden in een andere blog in sha Allah of bij deze lijst voegen haha. De volgende blog zal gaan over de mentale voorbereidingen die eigenlijk nog belangrijker zijn dan deze fysieke voorbereidingen!









Reacties

Populaire posts