Ramadhaanseries: Getting in the mood

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Een belangrijk onderdeel van de Ramadhaan is dan ook de sfeer. Om in de Ramadhaansfeer te komen kun je al vooraf beginnen. Voor veel niet-moslims is het bijna ondenkbaar dat voor (veel) moslims de Ramadhaan de meest geliefde maand in het jaar is..
De saamhorigheid, het verlangen naar simpele zaken, de nauwheid tot Allah Azza wa Djall, de gezelligheid van de iftar en de tijd voor bezinning en verbetering..
Dit is geen van allen vanzelfsprekend, maar voor veel moslims een jaarlijkse terugkomst.
Soubhana allah wat een ni3mah van Allah Azza wa Djall..
Dit laat zien dat alles in Zijn Handen ligt.. Dat puur geluk te putten valt uit zaken die haaks staan op de dingen waar wij de rest van het jaar geluk uit proberen te putten: voedsel, roddels, geslachtsgemeenschap en vooral lekker op onszelf zijn en geen 'familiegebeuren'. En veel van ons ervaren intens geluk in een maand waar precies deze zaken omgekeerd worden..

Ik heb ervaren dat ik de maand Ramadhaan compleet anders ben gaan ervaren sinds ik mij uitgebreid(er) ben gaan voorbereiden voor de aanvang van deze maand. Al een aantal jaar overvalt de Ramadhaan mij niet meer maar verwelkom ik deze met open armen! Alhamdoellilaah..
En ik heb gemerkt dat een goede voorbereiding en een sterk, doordacht ritme helpt met het volop benutten van deze prachtige en gezegende maand! Soubhana Allah!

Vandaag spits ik mij toe op het creëren van een Ramadhaansfeer in je huis, of als bekeerling op jouw kamer. En dit door hele simpele DIY's. Op deze manier prepereer je jouw hart om de Ramadhaan te ontvangen! Ik ervaar dit als heel leuk maar ook heel belangrijk. En lieve bekeerlingen, deze voorbereidingen zijn ook voor jullie.
Ja, ik weet dat veel van jullie het grootste deel van de Ramadhaan alleen iftar en suhoor zullen doen, maar maak deze maand zo warm en sfeervol voor jezelf als mogelijk!
Zelfs als je het nu nog met niemand kan delen verdien jij het om de warmte te voelen van deze prachtige maand! En de nauwheid van Allah Azza wa Djall tijdens deze geliefde maand!

Je kan verschillende dingen doen om je huis/kamer Ramadhaan klaar te maken! Allereerst doe ik ieder jaar een grote schoonmaak vóór de Ramadhaan, tijdens deze schoonmaak sorteer ik mijn kleding en alles wat ik niet zoveel draag stop ik in zakken om dit aan een moslimorganisatie te schenken die de kleding geven aan mensen die ze hard nodig hebben. Geef geen versleten lelijke kleding akhawaat, maar ook de nieuwe kledingstukken! Juist die!
Dit om jouw hart en jouzelf te herinneren dat hechting aan materie onnodig is!
Indien je een zuster kent die misschien langere kleding wil dragen kan je ook kledingstukken uit jouw kast aan haar geven! Denk eens aan de zegeningen als jij een zuster helpt die zich graag meer wilt gaan bedekken omwille van Allah!
Neem dus de tijd voor deze schoonmaak, en benut dit niet enkel als reiniging van jouw huis/kamer maar ook als reiniging van het hart!
Neem op deze manier al meer afstand van de Dunya en alle wereldse zaken!

Nu jouw huisje lekker schoon is gaan we beginnen met DIY'en ! Een simpele manier om een Ramadhaan vibe in jouw huis te brengen zijn lijstjes! Ja je leest het goed, fotolijstjes met islamitische reminders en misschien zelfs Reminders specifiek over de Ramadhaan:



Deze fotolijst komt van de action, een groot deel van de kaartjes zijn afkomstig van @imaandesign. Ze heeft prachtige kaartjes en ik wacht nog in spanning op lading 2 in sha allah om de openstaande lijstjes nog te vullen in sha allah! Ook heb ik er een aantal uitgeprint via the Muslimshow. Daarnaast kun je natuurlijk altijd even rondneuzen op internet en uitprinten wat je mooi vind!


Dit lijstje heb ik niet zelf gekocht, noch heb ik zelf de tekst geschreven. Dit lijstje heb ik een aantal jaar terug gekregen van een zuster die inmiddels is overleden allahi ra7ma. Inna lillahi wa inna ilayhi raji3oen..


Dit lijstje is afkomstig van een woonwinkel. Het plaatje van Makkah heb ik uit een tijdschrift van Huda magazine gehaald. Natuurlijk vallen er genoeg foto's van Makkah op internet te vinden en te printen in sha Allah!



Dit lijstje is afkomstig van de action een tijdje terug. Deze heb ik gekocht voor mijn ghorzja tafel met mijn bruiloft. Het plaatje erin heb ik zelf gemaakt.



Dit lijstje komt, rara.. VAN DE ACTION. Het mooie plaatje aan de binnenkant allahoema bareek heb ik gekregen bij een bestelling bij Glitter&Gatch.

Wat mij persoonlijk ook altijd enorm in de Ramadhaansfeer brengt zijn lantaarntjes. Deze brengen voor mij persoonlijk altijd een enorme Ramadhaanvibe!



Deze is (wat een verrassing) ook afkomstig van de action en door het kleine formaatje overal leuk bij te plaatsen! Allahoema bareek!

In mijn enthousiasme wilde ik Ramadanfeestversiering halen/maken. Inmiddels heb ik een zuster gesproken die mij verteld heeft dat de Ramadhaan zelf natuurlijk geen feest is en het daarom niet de bedoeling is dat we hierbij de boel gaan versieren (zie afbeelding met bewijs):


Op YouTube ben ik nog leuke filmpjes tegengekomen met hele leuke knutsels en ideetjes eventueel uit te voeren met kinderen bijvoorbeeld. Echter is niet alles Nederlands of Engels. Maar je kan ze alsnog gebruiken in sha allah! Pas dus wel op dat je niet feestelijk te werk gaat met de Ramadhaan decoratie, echter kun je voor Eid uitpakken in sha Allah. Daar is geen bezwaar tegen.

Ook heb ik voor op de eettafel een gezellig sfeervol kleed gekocht (plastic) waar je lekker op kan morsen!



Voor mij is een absolute must ook echt: Makkahlive! Ik draai in de Ramadhaan het liefst heel de dag Makkahlive! Allahoema bareek! Het brengt mij gelijk in de sfeer! Ook kijk ik graag naar lezingen op het grote Tv-scherm!


Als jij nog leuke tips&tricks hebt voor de Ramadhaan en het verhogen van de sfeer, dan hoor ik dit graag in sha Allah!

De maand Ramadan is een van de grootste zegeningen van ons geloof lieve zusters. Verheug je hierop in sha Allah! Bereid je voor in sha Allah..
Ik neem jullie allen mee in mijn adiyaat in sha Allah..

Oehibiek fie Allah



Reacties

Populaire posts