Ramadhaan countdown: Tips&Tricks

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Allereerst: Mijn excuses voor mijn absentie.
Ik weet niet of ik al lezers heb die mij daadwerkelijk missen wanneer ik niet schrijf, maar ik heb het schrijven gemist. Inmiddels zijn wij (in sha Allah) ongeveer een maand verwijderd van de Ramadhaan..
Moge Allah Azza wa Djall ons deze doen bereiken, doen beleven en leven en onze zondes vergeven, Allahoema Ameen! Mijn hart snakt naar de verlichting die Ramadhaan met zich meebrengt.. Moge Allah Azza wa Djall ons in staat stellen om te groeien en deze groei vast te houden, ameen!

Voor mij zijn er in sha Allah veel spannende dingen in het verschiet.. Waaronder het afstuderen, de Ramadhaan die nadert, daarbij ook de nadering van de vakantie en het afsluiten van het studentenleven in sha Allah.. Dit brengt soms onregelmatigheden mee in mijn schrijven maar ook in mijn dagelijks leven.. Bare with me!

De Ramadhaan komt eraan in sha Allah.. Zijn wij ons hier bewust van? Zijn wij aan het plannen voor deze belangrijke maand? Maak voor jezelf een lijstje van dingen die je wilt bereiken deze Ramadhaan in sha allah. Op verschillende webshops en sites zijn er Ramadanplanners te vinden die je helpen om alles bij te houden (Glitter&Gatch of typ Ramadanplanner in op google). Het is belangrijk om hier vooraf over na te denken! Maak lijstjes, dit kan in een mooi schriftje maar ook simpelweg in je telefoon notities of op de PC. Bedenk waar je deze Ramadhaan aan wilt werken en doe du'a dat Allah Azza wa Djall jou in staat stelt om dit te bereiken.

Een leuk idee is om met de zusters van de moskee of die je kent wekelijkse bijeenkomsten te organiseren gedurende de Ramadhaan. En in plaats van stressen om eten en drinken kan je je volledig focussen op het voorbereiden van kleine lezingen, goeie video's om gezamenlijk te bekijken en het bestuderen van de Qur'an in sha allah. Je kan gezamenlijk inventariseren wie welke surahs kent zodat je elkaar kunt ondersteunen deze ook te leren!

Waar je ook over na kunt denken is het organiseren van een iftar voor ook bekeerde dames! Veel dames die bekeren zijn veel alleen tijdens deze mooie maand. Maak veel dua voor hen, want deze eenzaamheid kan soms heel zwaar wegen. Organiseer een iftar thuis of in de moskee of in het buurthuis waarbij je alle bekeerde dames die je kent of die je op instagram/Facebook hebt uitnodigt. Dit kun je natuurlijk ook samen met andere vriendinnen doen! Deze dames hebben geen hoge verwachtingen van het eten, meestal zullen ze enkel blij zijn een avondje niet alleen op hun kamer de iftar te hoeven doen. Moge Allah Azza wa Djall jouw moeite belonen, ameen!

De Ramadan is niet de maand van voedsel maar het is de maand van de Qur'an! Maak de Qur'an een onderdeel van jouw dagelijks leven. Natuurlijk dien je dit het gehele jaar te doen, maar de Ramadhaan is een maand waarin je hier moet proberen te groeien in sha Allah. Lees je nog niet dagelijks? Begin er deze maand mee! Op internet en YouTube zijn er leuke video's te vinden hoe je je Qur'an kunt indelen dat je precies weet hoeveel je per dag dient te lezen om aan het einde van de Ramadhaan de Qur'an in z'n geheel gelezen te hebben!

Natuurlijk is het niet enkel belangrijk om de Ramadan te benutten maar ook deze aanloopperiode in sha allah! Maak jezelf nuttig in sha Allah in anticipatie van deze maand! Stel doelen en begin hieraan te werken! Doe veelvuldig du'a bij Allah Azza wa Djall dat jij deze maand zal redden en zult benutten in sha Allah!

Een goede voorbereiding deze maand is zeker aangeraden in sha allah! Dit is een maand van Vergiffenis. Rasoelallah Sallalahoe Aleiyhie wa Salaam zei:

“Degene die gedurende de maand Ramadan vast uit oprechtheid van geloof in de hoop beloning te verkrijgen, al diens begane zonden zullen vergeven worden.”
In Sahih Bukharie en Sahih Muslim staat dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) het bovenstaande zei.

Ook heeft Rasoelallah Sallalahoe aleiyhie wa Salaam gezegd:

“Wanneer de maand Ramadan komt, worden de poorten van het Paradijs geopend en worden de poorten van de Hel gesloten en zijn de shayatien vastgeketend.”
In sahih Bukharie en Muslim staat dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) dit heeft gezegd.

Lieve zuster. Het maakt niet uit wat jouw zondes zijn, wat jouw tekorten zijn. Ga groeien in sha Allah. Begin ergens en ga vanaf daar verder in sha Allah. Laat jezelf niet vertellen dat er geen hoop voor je is of dat je het 'toch niet kunt'. Allah Azza wa Djall zal jou helpen als jij hierom vraagt in sha Allah.
“Allah de Verhevene zegt: “Ik ben tegenover iedere dienaar zoals hij denkt dat Ik ben. Ik ben met hem waar hij Mij ook gedenkt. Bij Allah, Allah is meer verheugd met het berouw van Zijn dienaar dan wie ook van jullie zou zijn nadat hij zijn verloren rijdier in de woestijn terugvindt. Wie Mij een handbreedte nadert, nader Ik een armlengte; en wie Mij een armlengte nadert, nader ik de ruimte tussen twee uitgestrekte armen. Als een dienaar van Mij, Mij lopend nadert, ren Ik hem tegemoet.”
Dit is een hadith qudsi die vermeld staat in Sahih Bukharie en Sahih Muslim. Deze hadith qudsi is overgeleverd door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

De maand Ramadan is een van de grootste zegeningen van ons geloof lieve zusters. Verheug je hierop in sha Allah! Bereid je voor in sha Allah..
Ik neem jullie allen mee in mijn adiyaat in sha Allah..

Oehibiek fie Allah

https://www.facebook.com/themuslimshow/

Reacties

Populaire posts