Surat al-Fiel - The Elephant

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Mijn grootste drijfveer voor het schrijven en bijhouden van deze blog is het motiveren van een ieder tot het dichter bij Allah Azza wa Djall komen. Het maakt mij niet uit of jij bekeerd, teruggekeerd of zoekend bent, mijn doel is om jou door middel van mijn beperkte 'kennis' en de bronnen waar ik wa alhamdoellilaah toegang toe heb gekregen en mijn eigen weg een ander te stimuleren ook te zoeken naar ilm, taqwa en standvastigheid in sha Allah.
Echter zal het jullie wellicht opvallen dat ik regelmatig vanuit het oogpunt van een bekeerling praat met concrete tips die wellicht gericht lijken aan bekeerlingen. Dit s echter niet het geval.
Mijn tips/motiverende woorden enzovoorts zijn gericht aan een ieder, bi idni Allah.

Voor veel mensen die de Arabische taal niet machtig zijn of die simpelweg vroeger niet op Qur'an les op de moskee hebben gezeten is het leren van de Qur'an een ware opgaaf. Ik wil trouwens niet de moeite van de geboren moslims onder doen sneeuwen. Echter kan het voor iemand zonder achtergrond hierin als nagenoeg onmogelijk voelen om de Qur'an te gaan leren..
Waar begin je?
Mijn advies zou zijn om te beginnen met kleine verzen in sha Allah. Aan het einde van de Qur'an vind je een hoop kleine surahs waar je je op kunt toespitsen in het begin. Op die manier begin je telkens met ongeveer 5 ayaat per surah (soms zelfs minder!) en op die manier kun jij in sha Allah al verzen gaan leren die je vervolgens kunt gebruiken tijdens het bidden in sha Allah.

Een sterke aanrader is het dunne boekje van Uitgeverij Noer (waar ik overigens niet veel naslagwerk van bezit omdat zij niet veel bronnen verschaffen bij veel van hun teksten). Het heet: Het laatste deel van de Qoer-aan DJOEZ AMMA vertaling en transcriptie. Het is een blauw boekje. Hier kun je (achterin) een hoop kleine Surahs vinden waar je mee kunt beginnen met leren in sha Allah. Het fijne is dat het zowel in het arabisch als nederlands staat en ook nog het arabisch met 'westerse' letters. Hierdoor kun je dit makkelijk lezen en leren in sha Allah.

Deze week zal ik in sha Allah Surat al-Fiel, de Surat van de Olifant uittypen voor jullie. Deze Surah is geopenbaard aan Rasoelallah Sallalahoe Aleiyhie wa Salaam en betreft een gebeurtenis die vlak vóór zijn geboorte heeft plaatsgevonden soubhana Allah. Klik op de link om een korte uitleg te bekijken betreffende deze gebeurtenis in sha Allah.

Bismillahir Rahmaanir Rahiem,

1. A lam tara kaifa fa'ala rabbuka bi as-haabil fiel
2. Alam jadj'al kaidahum fie tadliel
3. Wa arsala 'alaihim tairan abaabiel
4. Tarmihiem bi hidjaaratim min sidjdiel
5. Fa dja'alahum ka'asfim ma'koel


Vertaling: In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle,

1. Heb jij niet gezien hoe jouw Heer de mensen van de olifant behandelde?
2. Liet Hij niet hun plan mislukken?
3. En tot hen zwermen vogels stuurde,
4. Hen treffend met kokende stenen
5. En hen als een leeg stoppelveld maakte

Moge Allah Azza wa Djall een ieder van ons bijstaan in het leren & memoriseren van de Qur'an, van het in de praktijk brengen van de zuivere lessen die Allah Soubhana wa Ta'allah ons hiermee leert, moge Hij Azza wa Djall ons laten behoren tot hen wiens harten verzacht worden door Zijn Woorden, ameen.





Reacties

Populaire posts