Storytime: Racisme in Islaam?

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Voor deze blogpost had ik hele specifieke plannen.. Soubhana Allah.
Soms lopen dingen tijdelijk anders. Dat is natuurlijk wel eens jammer, maar na lang nadenken heb ik toch besloten om een blog te schrijven in sha Allah. Tijdens het huishouden luister ik graag naar lezingen op mijn SmartTV. Ik kijk graag naar het YouTubekanaal: Islamicguidance.
Ik kies er vaak voor om na de lezingen Sahih al Bukhari (hier heb ik deel 1 en deel 2 van) open te slaan en de vertelde ahadeeth op te zoeken. Een lezing die mij altijd enorm raakt en die ik echt blauw draai is de lezing over Bilal ibn Rabah. Echter heb ik heel veel moeite met het terugvinden van de bronnen over het leven van deze sahabi. Dit op alle websites die ik ken als betrouwbaar, de naslagwerken die ik thuis heb enzovoorts. Ik heb nu dan ook een oproep gedaan op verschillende fora en bij verschillende zusters die ik ken die in contact staan met bepaalde studenten van kennis om informatie over deze sahabi. Authentieke informatie mét bronnen in sha Allah. Zodat ik in sha Allah binnenkort de blog over zijn leven kan schrijven die ik graag wil schrijven in sha Allah.

Een van de dingen die mij raken aan het (dusver niet geverifieerde) verhaal van Bilaal ibn Rabah is dat het teken staat voor de gelijkheid binnen de Islaam. Het is een verhaal die discriminatie binnen onze ummah dient te ontkrachten. Helaas zien wij vandaag de dag hier weinig van terug..
Soubhana Allah.. Men weigert om hun zoon/dochter te laten huwen met iemand van een andere komaf. Op basis van huidskleur of iets achterlijks als je achtergrond. Iets waar je als mens helemaal geen invloed hebt, iets wat zo ontzettend weinig verteld over de persoon die je bent en iets waar helemaal niet naar gekeken dient te worden. Alvorens ik mijn eigen mening uiteenzet wil ik de ontkrachting van discriminatie tonen aan de hand van een islamitische fatwa die te vinden is op
IslamQA.

Praise be to Allaah.
All people are the descendants of one man and one woman, believer and kaafir, black and white, Arab and non-Arab, rich and poor, noble and lowly. 

Islam does not pay attention to differences in colour, race or lineage. All people come from Adam, and Adam was created from dust. In Islam, differentiation between people is based on faith (eemaan) and piety (taqwaa), by doing that which Allaah has enjoined and avoiding that which Allaah has prohibited. Allaah says (interpretation of the meaning): 
“O mankind! We have created you from a male and a female, and made you into nations and tribes, that you may know one another. Verily, the most honourable of you with Allaah is that (believer) who has At-Taqwa [i.e. he is one of the Muttaqoon (the pious)]. Verily, Allaah is All-Knowing, All Aware”
[al-Hujuraat 49:13] 
Islam regards all people as equal as far as rights and duties are concerned People are equal before the law (sharee’ah), as Allaah says (interpretation of the meaning): 
“Whoever works righteousness — whether male or female — while he (or she) is a true believer (of Islamic Monotheism) verily, to him We will give a good life (in this world with respect, contentment and lawful provision), and We shall pay them certainly a reward in proportion to the best of what they used to do (i.e. Paradise in the Hereafter)” [al-Nahl 16:97] 
Faith, truthfulness and piety all lead to Paradise, which is the right of the one who acquires these attributes, even if he is one of the weakest or lowliest of people. Allaah says (interpretation of the meaning): 
“And whosoever believes in Allaah and performs righteous good deeds, He will admit him into Gardens under which rivers flow (Paradise) to dwell therein forever. Allaah has indeed granted for him an excellent provision” [al-Talaaq 65:11] 
Kufr, arrogance and oppression all lead to Hell, even if the one who does these things is one of the richest or noblest of people. Allaah says (interpretation of the meaning): 
“But those who disbelieved (in the Oneness of Allaah – Islamic Monotheism) and denied Our Ayaat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.), they will be the dwellers of the Fire, to dwell therein forever. And worst indeed is that destination” [al-Taghaabun 64:10] 
The advisors of the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) included Muslim men of all tribes, races and colours. Their hearts were filled with Tawheed and they were brought together by their faith and piety – such as Abu Bakr from Quraysh, ‘Ali ibn Abi Taalib from Bani Haashim, Bilaal the Ethiopian, Suhayb the Roman, Salmaan the Persian, rich men like ‘Uthmaan and poor men like ‘Ammaar, people of means and poor people like Ahl al-Suffah, and others. 
They believed in Allaah and strove for His sake, until Allaah and His Messenger were pleased with them. They were the true believers. 
“Their reward with their Lord is ‘Adn (Eden) Paradise (Gardens of Eternity), underneath which rivers flow. They will abide therein forever, Allaah will be pleased with them, and they with Him. That is for him who fears his Lord”
[al-Bayyinah 98:8 – interpretation of the meaning] 

From Usool al-Deen al-Islami by Shaykh Muhammad ibn Ibraaheem al-Tuwayjri

Waarom hield ik mij zo bezig met het verhaal van Bilaal ibn Rabah? Omdat ik, als blanke vrouw, mijn eerste levensjaren niet geloofde in discriminatie. Dit tot aan mijn 15e levensjaar ongeveer. Ik weet dat dit heel stom klinkt, maar hear me out. Ik kwam zelf uit een ruimdenkende opvoeding waarbij zaken als huidskleur niet besproken of benadrukt werden. Ik ben vanaf jongs af aan opgevoed met een interesse in verschillende culturen en mensen. Mijn ouders hebben mij alhamdoellilaah nooit opgevoed met 'verschillen' tussen mensen en waarschuwingen hierover. Dit maakte discriminatie iets wat voor mij niet te bevatten was. Hoe kon iemand vandaag de dag nog achterlijk genoeg zijn om daadwerkelijk te denken dat zulke zaken, zaken als uiterlijk, kleur van je ogen of huid, waar je vandaan komt enzovoorts dingen zijn waardoor je iemand als minder of anders gaat zien. Ik heb dit nooit begrepen. Echter, toen ik bekeerde op mijn 15e besefte ik pas dat ik het goed mis had. Nederland is bekrompen, de wereld is bekrompen. Je wordt gekaderd en in een hokje geplaatst. Profilering op basis van uiterlijk. Vanaf de dag dat ik begon met het dragen van de hijab ben ik anders behandeld dan voorheen. Het contrast is daadwerkelijk verbluffend. Ik word dan ook sinds die dag door heel veel Nederlanders niet meer gezien als 'volwaardig Nederlands' (wat dit dan ook mag betekenen). Ik ben wel eens gecomplimenteerd dat ik 'zo goed Nederlands spreek' (!!). Ook ben ik uitgescholden op straat, zijn er wel eens flessen naar mij gegooid in een supermarkt en geen enkele omstander voelde de behoefte om in te grijpen. Ik word regelmatig aangegaapt alsof ik blinde arie ben die toch niks doorheeft. Ik ben geweigerd op sollicitatiegesprekken, weggestuurd, afgewezen, belachelijk gemaakt en word genoodzaakt vele gesprekken te voeren met bekrompen zielen die mij eigenlijk enkel duidelijk willen maken hoe ontzettend onderdrukt ik wel niet ben. Omdat ik een hoofddoek draag. Wat mijn eigen keuze is. Nee, het hoefde niet van mijn ouders. Sterker nog. Die wilde het niet. Nee, mijn man vond het ook niet nodig. Ik leerde hem pas kennen nadat ik de hijab al laaaaaaaaaaaaaaaaaaang al droeg.
En nu schrijf ik dit eigenlijk niet zozeer over mijzelf, ik schrijf deze post met een doel. Namelijk om iets wat ik heb geobserveerd en iets waar ik vooral veel bij stil sta tegenwoordig met jullie te bespreken in sha Allah.
Veel mensen van westerse komaf hebben geen racistische aard. Ze kijken niet direct neer op mensen, staan open voor andere culturen en kunnen hier zelfs van genieten. Ze kunnen dit zelfs opzoeken. Echter is mij opgevallen dat deze mensen vaak totaal geen benul hebben van de extra obstakels die er genomen dienen te worden door veel 'niet-westers uitziende' mensen. Vertrouwen wat regelmatig harder verdient moet worden, altijd maar weer de nadruk leggend dat 'jij zo anders bent dan de rest'. Zeer goed bedoelt, maar een blik werpend in het verwachtingspatroon van een bepaald persoon. Een kronkel in zijn/haar gedachten betreffende mensen met een bepaalde etniciteit. Soubhana Allah. Het complete onbegrip dat mensen worden beoordeeld op zaken als religie, uiterlijk en achtergrond. Het daadwerkelijk geloven dat de wereld eerlijk is. En de constante ondertoon van een bepaalde mate aan superioriteit wanneer zij (in mijn geval) spreken over de 'Nederlandse cultuur/maatschappij vs de Islaam'.
Ik spreek vanuit de positie van een westerse vrouw met een westers uiterlijk. Die alle 'privileges' die hierbij komen kijken heeft genoten tot haar 16e levensjaar. Iemand die het verschil heeft meegemaakt toen zij een hijab besloot te dragen en aan den lijven heeft ondervonden hoe Nederlanders hierop reageren.
Soubhana Allah.
Heel mijn leven gedacht dat wij het begrepen en dat wij een ruimdenkend volk zijn. Inmiddels al jaren geleden uit deze droom gewekt. De Islaam maakt geen onderscheid in zaken zo onbenullig als uiterlijk en welke stam/land of streek je komt. Het enige wat ons enerveert zijn onze daden, is onze imaan, onze aanbidding en onze Ilm. Soubhana Allah. Dat is wat er toe doet in onze deen.
De islam, de ultieme waarheid alhamdoellilaah.
Ik ben alhamdoellilaah bijna 2 jaar geleden getrouw met een Marokkaanse man. Wij zijn allebei tegen veel verschillende vooroordelen aangelopen tijdens de aanloopperiode van onze Nikkah maar ook hierna. Ons huwelijk en onze band is geheel losstaand van onze etnische achtergrond. Ik ben een gemixt huwelijk als een enorme verrijking gaan zien soubhana Allah. Wij zijn beiden types met contacten met uiteenlopende achtergronden, culturen enzovoorts. Wij limiteren ons hier niet in en staan open voor verschillende mensen met verschillende gebruiken, keukens en ervaringen. Wij kunnen ons net zo thuis voelen in een Pakistaans restaurant als in de keuken van mijn schoonmoeder. Wij zijn moslims. Onze connectie is op basis van de religie. Wij zijn een Ummah. Sterker nog, zou de connectie niet al moeten zijn dat wij allemaal mensen zijn?

Ik wilde heel graag over dit onderwerp wat schrijven. Omdat ik helaas teveel verhalen voorbij zie komen van mensen die in  afschuwelijke en de meest discriminerende situaties belanden..
Zaken die ik zélf ook heb ondervonden..
Ik wil dan ook niet eindigen met mijn eigen woorden.. Ik wil deze tekst afsluiten met de woorden van onze geliefde Rasoelallah Sallalahoe aleiyhie wa Salaam , betreffende een situatie waarbij er sprake was van discriminatie. Sta hierbij stil bij de wijsheid en de volledigheid van de Islaam, soubhana Allah. De religie die 1400 jaar geleden al vocht tegen discriminatie.. Soubhana Allah.


Abu Umamah reported: Abu Dharr reproached Bilal about his mother, saying, “O son of a black woman!” Bilal went to the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, and he told him what he said. The Prophet became angry and then Abu Dharr came, although he was unaware of what Bilal told him. The Prophet turned away from him and Abu Dharr asked, “O Messenger of Allah, have you turned away because of something you have been told?” The Prophet said, “Have you reproached Bilal about his mother? By the one who revealed the Book to Muhammad, none is better than another except by righteous deeds. You have none but an insignificant amount.”
Source: Shu’ab al-Imān 4760
Grade: Sahih (authentic) according to Al-Albani





Reacties

Populaire posts