Prayer 101

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu akhawaat,

Vandaag wil ik in sha Allah schrijven over een belangrijk onderwerp, namelijk: het gebed.
Een onderwerp waar al zoveel over gesproken is, maar waar nooit genoeg over gezegd kan worden.
Ik ga mij vandaag niet expliciet toespitsen op het belang van het gebed, dat zal ik in sha Allah binnenkort wel gaan doen!
Vandaag wil ik vooral even zitten om jullie de nodige tips&tricks mee te geven om het gebed te implementeren in jouw leven bi idni Allah.
Tijdens deze tips & tricks hou ik rekening met verschillende situaties:

1) Zusters die nog niet bidden
2) Zuster die nog geen hijab dragen
3) Zusters die wél al bidden maar nog niet op tijd bidden

Tips voor beginnende bidders (met of zonder hijab) of wanneer jij graag op tijd wilt bidden:

1. Wanneer jij nog niet bidt maar dit wél graag wilt, mijn allereerste tip is: Wacht niet tot een 'speciaal' moment om te beginnen. Sommige zusters stellen het uit tot de Ramadan in de hoop dat het gemakkelijker zal zijn en om het dan daarna vast te houden. Denk ook niet, ik heb vandaag al gebeden gemist, ik begin morgen wel met Fajr. Sta op, verricht al wudu en bidt het gebed waar het nu tijd voor is. In sha Allah. Je kent het Nederlandse gezegde vast wel: van uitstel komt afstel. De tijd is aangebroken lieve zuster. Die tijd is NU.
2. Wanneer je net begint met bidden moet je soms een beetje inkomen. Hiermee bedoel ik dat het best mogelijk is dat je een keer door Fajr heen slaapt of dat je een keer te laat bent om welke reden dan ook. Ik wil het niet laten klinken dat dat 'oke' is. Echter wil ik wel dit duidelijk maken. Laat het je er niet van weerhouden om door te gaan met het gebed. We zijn helaas vanuit onze aard geneigd dingen op te geven of te laten wanneer het niet helemaal lukt zoals we willen. Het belangrijkste is dat je blijft bidden in sha Allah. Het op tijd bidden is stap 2!
3. Vraag Allah Azza wa Djall veelvuldig om het te vergemakkelijken voor je. Neem de tijd in jouw dua zodat je echt het gebed gaat zien als therapie boven 'routine'.
4. Onthoud ten alle tijden wanneer jij je hulpeloos voelt dat Allah Azza wa Djall ons het gebed heeft geschonken om onze ziel te verbinden met Hem. Om in contact te treden met Hem. In sha Allah. Allah heeft jouw gebeden niet nodig, maar jij hebt Hem nodig. Iedere keer dat jouw leven hopeloos lijkt of voelt, keer terug tot Allah Soubhana wa Ta'allah. Naast Zijn Grootsheid is elk probleem klein. En als jij moeilijkheden ervaart in jouw leven en je bidt niet, dan zou mijn eerste antwoord ten alle tijden zijn: ga bidden. Allah Azza wa Djall is Degene die jou kan helpen in elke situatie.
5. PASHOKJES. Je beste vriend wanneer je gaat bidden. Het lastigste voor beginnende bidders is het vinden van plaatsen om het gebed te doen wanneer zij in het dagelijks leven. Je zit aan het einde van de dag met 3 of misschien zelfs 4 gebeden waarbij je lang bezig bent dit in te halen. Dit betekend dat het voelt als veel, je ervaart het ook op die manier en op die manier kom je terug bij een woordje dat ik eerder noemde: routine. Mijn tip zou zijn om ten alle tijden te zoeken naar plekjes waar jij het gebed kunt verrichten. Een pashokje in een winkel, qibla app op je telefoon en desnoods pluk je nog een sjaaltje van een rek om jezelf te bedekken en bid je op je jas. Een moment tussen jou en Allah Azza wa Djall vereist geen prachtig gebedskleed of moskee. Het gaat om het ingaan op Zijn Oproep 5 keer per dag in sha Allah.
6. Wanneer jij graag op tijd wilt zijn voor Fajr, zorg dan ook dat je op tijd slaapt! Lees ayat al Kursi, surat al mulk, doe du3a dat Allah Azza wa Djall jou helpt opstaan en blijf het proberen (voor Fajr opstaan komt er binnenkort in sha Allah een uitgebreidere posts. Niet alleen betreffende het opstaan maar ook de preps die je dient te verrichten alvorens het slapen in sha Allah).
7. Wanneer jij enorm veel moeite hebt met het Fajr gebed, ga bij jezelf te raden. Één van de redenen dat een moslim moeite heeft met opstaan is namelijk een bepaalde zonde. Zondes hebben ook invloed op jouw gebed en je kracht om deze te verrichten.
8. Echter, DENK NOOIT DAT JIJ TE ZONDIG BENT OM TE BIDDEN. Dit is onzin! Blijf ten alle tijden bidden, want zonder Allah Azza wa Djall en Zijn Wil zullen wij nooit dichter bij Hem komen. Alsjeblieft dames, laat deze onzin varen! Het gebed is de enige manier om de berg zondes waar we allemaal mee kampen te verkleinen.

Indien ik meer tips bedenk zullen deze hieraan toegevoegd worden in sha Allah ! Wanneer je zelf suggesties hebt stuur dan een berichtje, dan zal ik het toevoegen aan de post in sha Allah. Moge Allah Azza wa Djall ons allen leiden en behoren tot hen die salaat correct en op tijd verrichten, ameen!

Ik hou van jullie omwille van Allah!


Reacties

Populaire posts