Oem Salamah

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Soubhana Allah... Hier zit ik weer na wat aanvoelt als jaren!
En volgens mij is dit aardig correct en is het inderdaad bijna een jaar geleden dat ik écht heb geblogd.
Soubhana Allah.. ik heb een heel nieuw beeld voor deze blog.
Ik heb zelfs kort overwogen een hele nieuwe blog te beginnen, maar dit wil ik niet meer.
Mijn berichten van 2 jaar terug herinneren mij hoezeer ik gegroeid ben.
Mijn blog is een uitlaatklep, maar ook een manier om anderen mee te trekken in mijn gedachten.
Maar het meest van alles wil ik dat mijn blog een reminder is.
Een reminder voor niet alleen jullie (als er mensen zijn die het lezen haha), maar vooral voor mijzelf!
In sha Allah..
Op deze manier hoop ik een stem te geven aan een groep die soms nog teveel zwijgt.
opdat jij op jouw dagen van een imaandip of een zwaar hart de woorden kan vinden van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of gevoeld.
Opdat wij in sha Allah samen kunnen werken aan onze deen, imaan en aan het vergaren van Ilm in sha Allah. Dus voel je altijd vrij om mij een berichtje te sturen of iets te plaatsen onder een post wanneer je een toevoeging, een gedachte of wat dan ook hebt.
Laten we streven naar een positieve vibe, en een manier om in sha Allah dichter bij Allah Azza wa Djall te komen. Bi idni Allah.

Ik vraag Allah Azza wa Djall om mij ieder woord te vergeven, de moeite te belonen, ons enkel in imaan en kennis te doen toenemen. Ik vraag Hem om de mensen die dit lezen (of niet) te zegenen, van hen te Houden en hen te belonen met Jannat al Firdaws, ameen.

Soms zullen dingen dan ook dubbel te vinden zijn, en soms vind je op verschillende socialmedia ook aparte berichten. Mijn blog is vooral voor de uitgebreidere teksten.
Maar ik laat dit van dag tot dag een beslissing..


Diary of a converted muslim. Niet omdat ik hier mijn dagelijks leven tot in de details ga beschrijven. Maar ik zal wel lezingen die ik bezocht heb in samenvattingvorm hier plaatsen, boeken aanraden, recepten plaatsen whatever
! We zien wat er voorbij komt in het leven en wat hier een plekje verdient.

Vandaag in sha allah het verhaal van Oem Salamah. Ik heb dit overgenomen uit het boek:
Sahabah - De metgezellen van de Profeet. 
Dit boek is geschreven door Abdulwahid Hamid en gepubliceerd door Uitgeverij Noer.

"Oem Salamah, dochter van een van de vooraanstaande mensen van de Makhzum-stam, en haar echtgenoot Abdoellah Ibn Abdoelasad. Een koppel dat behoorde tot de eerste groep bekeerlingen na de openbaring. 


Toen de vervolging van moslims in Makkah zwaarder en zwaarder werd, en Rasoelallah sallalahoe aleiyhie wa salaam toestond dat zijn mensen emigreerde naar Abessinië vertrok het koppel.. Hierbij hun bezittingen en grote woning achterlatend en inruilend.. Echter miste zij na hun emigratie Makkah en Rasoelallah Sallalahoe aleiyhie wa salaam. 


Na de bekeringen van ook Hamza Ibn Abdoel Moettalib en Oemar Ibn al Khattab keerde zij dan ook terug naar Makkah. De vervolging van de moslims liep in Makkah enkel op en werd zwaarder en zwaarder.. Rasoelallah Sallalahoe aleiyhie wa salaam gaf zijn mensen toestemming om te emigreren naar Medinah.. Oem Salamah, Aboe Salamah en hun zoontje wilde vertrekken naar Medinah. Echter, voor zij Mekkah uit waren werden zij tegengehouden door mensen van de Makhzum-stam (de stam van Oem Salamah).. Zij zeiden dat Aboe Salamah mocht gaan waar hij wilde, maar stonden niet toe dat Oem Salamah Mekkah zou verlaten. Ze sloegen Aboe Salamah en namen Oem Salamah bij hem weg. De stam van Aboe Salamah, Banoe 'Adoelasad, zagen dit gebeuren en werden woedend. Zij namen de zoon van Oem Salamah en Aboe Salamah af. In een paar seconden verloor Oem Salamah haar man en kind.. Aboe Salamah reisde alleen af naar Medina. Banoe Makhzum dwongen Oem Salamah te blijven in Mekkah.. 


Gescheiden van haar man en zoon ging Oem Salamah iedere dag tegen het middaguur naar de vallei, kijkend naar de plaats waar de tragedie plaatsgevonden had. Zij herinnerde zich wat er gebeurt was en huilde tot de nacht viel. Dit ging een jaar lang door.. Tot een man van Banoe Oemajjah langs kwam en dit alles zag.. Hij keerde terug naar de stam van Oem Salamah en verzocht hen om haar te bevrijden en haar terug te laten keren naar haar zoon en echtgenoot. Hij speelde in op hun emoties. Uiteindelijk liet Banoe Makhzum, Oem Salamah vrij. Enkelen begonnen Banoe Abdoelasad te smeken de zoon van Oem Salamah aan haar terug te geven. Uiteindelijk kreeg zij hem terug. Ze wilde niet langer in Mekkah verblijven en snelde naar Medinah.. 


Onderweg ontmoette zij Oethman Ibn Talhah (hij was de bewaker van de Ka'bah in pre-islamitische tijden en nog geen moslim). Hij begeleidde hun reis om zeker te weten dat Oem Salamah en haar zoontje veilig zouden zijn. Hij nam de teugels van de kameel waar Oem Salamah en haar zoontje op zaten en leidde de weg.Oem Salamah sprak over de edelmoedigheid en nobelheid van 'Oethman Ibn Talhah. Als zij bij een rustplaats arriveerde liet hij de kameel van Oem Salamah knielen, wachtte tot zij afgestegen was en leidde vervolgens de kameel naar een boom en bond hem vast. Dan nam hij afstand onder de schaduw van een andere boom dan Oem Salamah om te rusten. Wanneer zij uitgerust waren maakte hij de kameel klaar en liet Oem Salamah en haar zoontje de kameel weer bestijgen. Dit herhaalde hij de gehele reis. Aangekomen in het dorp Qoeba (ong 3km van Medinah) zei hij tegen Oem Salamah dat Aboe Salamah zich hier bevond en vertrok weer richting Mekkah. 


Eindelijk waren Oem Salamah, Aboe Salamah en hun zoontje herenigd. Zij waren dolblij! De slag van Badr volgde, waarin Aboe Salamah vocht. De moslims zegenvierde. De slag van Oehoed, een pijnlijke proef voor de moslimgemeenschap. Aboe Salamah was ernstig gewond geraakt gedurende de slag van Oehoed. Eerst leek hij goed te genezen, maar zijn wonden zijn nooit helemaal geheeld. Voor de rest van zijn leven bleef Aboe Salamah bedlegerig. Hij bleef Ibadah verrichten en hij sprak tegen Oem Salamah over uitspraken van de profeet Mohammed, sallalahoe aleiyhie wa salaam, wiens woorden hem troost schonken.


Op een ochtend bezocht Rasoelallah Sallalahoe aleiyhie wa Salaam Aboe Salamah. Dit bezoek duurde langer dan normaal, en in het bijzijn van de profeet Mohammed Sallalahoe Aleiyhie wa salaam overleed hij. Met zijn gezegende handen sloot de profeet Sallalahoe aleiyhie wa Salaam de ogen van Aboe Salamah.. Vervolgens rees hij, sallalahoe aleiyhie wa salaam, zijn handen en zei : "O Heer, schenk vergeving aan Aboe Salamah. Verhef hem tezamen met diegenen dichtbij U. Bescherm zijn familie ten allen tijde. Vergeef hem en onszelf. O Heer der Werelden. Verwijd zijn graf en maak het gemakkelijk voor hem." Oem Salamah herinnerde zich een du'a die Aboe Salamah had verricht nadat hij deze gehoord ha van de profeet Sallalahoe Aleiyhie wa Salaam: "Zeker, van Allah Soubhana wa Ta'allah komen wij en tot Hem keren wij zeker terug." En daarna volgde hij: "O Heer, geef mij hiervoor iets goeds in de plaats wat alleen U, de Verhevene en Machtige, mij kunt geven". Oem Salamah kon het niet opbrengen de du'a af te maken.. Zij vroeg zich af wie er beter was dan Aboe Salamah.. 


Haar toestand werd betreurd door de moslims. Zij werd bekend als Ayyin al Arab, degene die haar man heeft verloren. In Medinah had zij naast haar kinderen geen andere familieleden wonen. Na haar iddah (3 maanden en 10 dagen rouw) bood eerst Aboe Bakr as-siddeeq en vervolgens 'Oemar ibn Khattab aan haar te huwen. Zij weigerde beiden. Vervolgens benaderde de profeet Sallalahoe aleiyhie wa salaam haar. Oem Salamah zei tegen hem: "O boodschapper van Allah Sallalahoe aleiyhie wa salaam, ik heb 3 karaktereigenschappen. Ik ben een extreem jaloerse vrouw en ben bang dat je iets in mij zult zien wat jou boos zal maken waardoor Allah Soubhana wa Ta'allah mij zal straffen. Ik en een vrouw van hogere leeftijd en ik ben een vrouw met een jong gezin." De profeet Sallalahoe aleiyhie wa salaam antwoordde: "Wat betreft de jaloezie, ik bid tot Allah Soubhana wa Ta'allah dat deze eigenschap jou mag verlaten. Wat betreft de leeftijdskwestie, ik zit met hetzelfde probleem. Wat betreft de afhankelijkheid van jouw gezin, jouw familie is mijn familie." 


Zo trouwde Hind al Makhzumiyah met onze Rasoel sallalahoe aleiyhie wa salaam. Haar du'a werd verhoord, zij trouwde iemand beter dan Aboe Salamah. Ondanks dat zij dit nooit voor mogelijk hield. Zij werd Oemm al Moeminien 💕". 


Moge Allah Azza wa Djall mij eventuele fouten in de tekst vergeven. Voorwaar, al het goede komt van Allah en al het slechte komt van de shaythaan en mijzelf. 

Moge Allah Azza wa Djall een ieder in staat stellen de verhalen van deze vrome mensen te bevatten en ons in hun voetsporen laten treden, ameen!






Reacties

Populaire posts