Carrotcake recept

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Voor el3ied heb ik mijn favoriete carrotcake gemaakt. Hieronder het recept zodat jullie er in sha allah ook lekker van kunnen genieten!

Benodigdheden:

Cake:
150 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
150 gram zelfrijzend volkorenbloem, gezeefd
1 theelepel bakpoeder
135 gram bruine basterdsuiker
55 gram fijne kristalsuiker
1 theelepel kaneel
3 eieren
60 ml plantaardige olie
360 gram geraspte wortel (ongeveer 3 wortels)
180 gram geraspte courgette (ongeveer 2 kleine courgettes)

Glazuur:
150 gram creamcheese
1 zakje glazuur van dokter oetker
2 theelepels geraspte citroenschil
75 gram boter
2 theelepels vanillesuiker

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden / gasstand 4. Meng beide soorten bloem, de bakpoeder, de suikers en kaneel in een kom. Meng in een andere kom de eieren en olie en voeg deze met de wortel en courgette toe aan de droge ingrediƫnten. Doe over in een met bakpapier beklede ronde taartvorm va 20 cm. Bak in 45-50 minuten gaar (tot je een prikker in het midden kan steken en deze er schoon uitkomt). Laat de taart 5 minuten afkoelen in de vorm, stort vervolgens op een taartrooster e laat afkoelen.

Om het glazuur te maken moet je alle ingrediƫnten bij elkaar voegen in de mixer en gedurende 1-2 minuten alles door elkaar mixen tot je 1 massa hebt. Giet over in een bakje of schaaltje waar je het vervolgens makkelijk uit kunt scheppen en plaats voor minimaal 20 min (mag ook langer !) in de koelkast om het geheel dik te laten worden.

Voor zover het recept! Ik heb de taart oorspronkelijk uit het kookboek van Donna Hay (Fresh en Light). Het is een gezonder alternatief. Het glazuur dat er echter in het kookboek omschreven is vind ik persoonlijk niet lekker dus het receptje voor het glazuur die ik hier gegeven heb is er eentje van mijzelf, ik ben een beetje gaan experimenteren haha. Ik ben wel heel benieuwd of er nog verder suggesties zijn voor een lekkere frosting voor bij deze taart !



Reacties

Populaire posts