Praktiseren in sha Allah ..

Salaamoe Aleykoem wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,


Een van de mooie zaken aan zusterschap zijn dan ook de gesprekken over de deen. Dit is voor mij, en velen met mij, een ontzettend groot voordeel aan zusterschap maar ook een zoveelste bewijs waarom het zo ontzettend belangrijk is om je vrienden zorgvuldig te kiezen in sha Allah. Dit is echter een heel andere topic en zal bewaard blijven tot een ander moment in sha Allah. Maar naar aanleiding van een gesprek met een lieve ought, waarbij het gesprek ging over het praktiseren van de deen en de struggles van vandaag de dag. Zaken waarvan wij merken in onze omgeving dat vele zuster hiermee worstelen soubhana Allah. Verder bespreken we de liefde voor Allah Soubhana wa Ta'allah en Zijn deen al-Islaam. En hoe ontzettend logisch het uiteindelijk is dat zaken haram zijn wanneer je je er in verdiept. En ook het belang van zaken. Ik heb besloten een aantal onderwerpen die ik met deze zuster heb besproken te schrijven en hier te plaatsen in sha Allah. Opdat we hier allen lering uit kunnen trekken in sha Allah. Wel wil ik vooropstellen dat deze reminders net zo zeer (als niet meer) voor mij gelden als voor een ander. Ik wil het in sha Allah in het bijzonder met jullie hebben over 2 zaken:


Het beluisteren van muziek
&
de Hijab 

Twee onderwerpen die zo onder elkaar weinig met elkaar te maken lijken te hebben maar tegelijkertijd met elkaar in verbinding staan. Dit zal ik in sha Allah verder in deze post uiteenzetten voor jullie.

Het beluisteren van muziek:

Soubhana Allah iedere keer dat dit onderwerp ter sprake komt in groepen dames zie ik een bepaalde blik rondgaan. Velen van ons struikelen hierover.. Muziek.. Je hoort het namelijk overal ! Buiten, in voorbij rijdende auto's, in winkels, op school, bij vriendinnen/familie thuis, zodra je de televisie aanzet.. bruiloften. Soubhana Allah, hier in Nederland is overal muziek! Je word keer op keer met je zwakte geconfronteerd. Dan denken vele '1 nummertje tijdens het auto rijden.. dat kan toch geen kwaad? iedereen luistert muziek". En ja hoor, voor je het weet staat je hitlijst weer vol. Allah mustaan.. Shaythaan speelt vervelende spelletjes met ons. Maar wellicht verzacht het onze harten als we eens nagaan waarom muziek eigenlijk haram is ? Wanneer wij het kwaad van deze zaak begrijpen wordt het wellicht makkelijker voor ons om deze zonde te laten in sha Allah.

Literatuur:
"Antwoorden op vragen van de Moslimvrouw"
Door Zijne Eminentie, Sheikh 'Abdul-Aziez Ibn 'Abdillaah ibn Baaz.
De nobele geleerde Mohammad Ibn Saalih Al-Uthaimien.
Het Permanente Comité voor het uitvaardigen van Fataawa.


Vraag 199:
Wat is de regelgeving over het luisteren naar radioprogramma's die ook muziek bevatten, zoals nieuwsprogramma's en wat daar op lijkt?

Antwoord:
Er is geen bezwaar tegen om naar deze programma's te luisteren. Wel moet men het volume uitzetten als de muziek begint totdat het afloopt. Muziek behoort tot de nutteloze zaken. Allaah heeft ons bevolen om zulke zaken te vermijden, zodat we verwijderd blijven van hun kwaad.

Sheikh Ibn Baaz

In de bovengenoemde fatwa wordt duidelijk benoemd door de edele geleerde (moge Allah Azza wa Djall tevreden met hem zijn) dat muziek nutteloos is en daarom vermeden dient te worden. 

Lezingen:
Voor een nog uitgebreidere uitleg wil ik jullie wijzen op de prachtige lezing van broeder Abu Musaab Wajdi Akkar:

The wisdom why music is haram

En om het begin van muziek en de relatie tot zina te begrijpen heb ik deze inspirerende lezing allahoema bareek:

The story if Sheeth (AS) - Music & Adultery begin

Hierbij zijn jullie, mijn geliefde akhawaat, gewaarschuwd voor de gevaren van de muziek.. Wellicht fluistert de shaythaan je in dat het 'maar muziek is'. What harm can it do ? Maar vergis je niet geliefde zuster. Muziek is voorzeker een zonde. Muziek drijft de Qur'an uit je hart zoals omschreven wordt in het filmpje hierboven. Het gevaar zou zeker niet onderschat moeten worden. Want zoals jullie hebben kunnen zien leidt het beluisteren van muziek tot zedenloosheid en zelfs zina. En hier begint de relatie met de hijab. Want de hijab (zie uitleg hieronder) staat voor zedelijkheid, schaamte, godsvrees in sha Allah. En het beluisteren van muziek kan ertoe leiden dat iemand zich steeds zedelozer opstelt, en dit kan resulteren in problemen met zowel jouw innerlijke- als jouw uiterlijke hijab..
Ooit sprak ik een zuster, zij vertelde dat mensen haar wel eens aanspraken op het feit dat ze geen muziek luisterde. En als zij bijvoorbeeld niet naar een feest toe wilde waar muziek gedraaid werd zei men tegen haar "het is maar muziek hoor". En keer op keer werd zij hierop aangesproken en gevraagd waarom zij hier zo moeilijk over deed enzovoorts. Inmiddels hoop ik in sha Allah met de bronnen hierboven duidelijk gemaakt te hebben wat de gevaren zijn van muziek. Maar luister naar de woorden van deze zuster, want die zijn mij soubhana allah altijd bijgebleven. Zij antwoorde: "Door het niet te beluisteren van muziek denk ik nog niet eens zozeer aan de grootte van de zonde. Nog meer denk ik aan de beloning die Allah mij zal geven hiervoor. Ik laat het niet enkel om mijn straf te ontlopen, maar ook omdat het precies zoals jij net noemt 'maar' muziek is. Dus waarom zou ik het niet achterwegen laten?". Soubhana Allah.
Denk na zuster. Het is 'maar' muziek. Dus waarom kunnen wij dit niet achterwegen laten ? Zijn de klanken van de persoon die de Qur'an reciteert niet vele malen mooier en rustgevender dan de klanken van de muziek instrumenten? Is de klank van het toegestane niet vele malen mooier dan dat van het verbodene? Ik vraag Allah Soubhana wa Ta'allah om onze harten te verzachten, en ons allen te beschermen van de muziek en de verleidingen, ameen.

#Tip: Wanneer jij begint met het 'afleren' van muziek in sha Allah. Elke keer als jij de drang voelt muziek te beluisteren. Zet dan eerst Quran (of eventueel een anasheed met enkel duff) aan en vertel jezelf dat als je daarna de behoefte nog steeds voelt het dan altijd nog kan. Maar je zult zien dat de behoefte wegebt. Want het hart heeft ruimte voor enkel 1 van de 2. Dus vul je hart met de Quran in sha Allah.

De Hijab:

Soubhana Allah.. worden we er zo langzamer hand niet een klein beetje moe van ? Hijab, hijab, hijab. Één van de meest besproken onderwerpen van vandaag de dag..De media. Zusters onderling. Broeders. Moeders. Vaders. Ooms. Nichten. Leraren. IEDEREEN! En ja hoor, daar kom ik ook weer. Want ook over dit onderwerp hebben de geliefde zuster en ik gesproken. Net als ieder ander. Want alhamdoellilaah, vele zusters onder ons dragen inmiddels lange kleding en een hoofddoek.. En alhamdoellilaah dat is heerlijk om te zien! Wat ik niet ga doen is weer van vooraf aan beginnen over skinnyjeans, turbans en wat dan ook. DAT WETEN WE INMIDDELS WEL. Maar waar ook vele van de hijab dragende zusters mee worstelen zijn, wat ik dan maar voorzichtig ga benoemen tot, de puntjes op de i. En ik wil voorop stellen dat ik ook hier meer jegens mijzelf spreek dan een ander. Ik zeg dit enkel omdat ik van mijn zuster houd omwille van Allah Azza wa Djall. En aan mij zul je geen beoordelend oog hebben. Maar wanneer jij zoekt naar oprecht advies zal ik je hier altijd in voorzien, puur en alleen omdat ik een ieder jannat gun in sha Allah. Van mij zal je nooit horen 'doe dat maar af als je dit en dat doet'... NEE. Elk centimetertje stof dat jij aan jouw kleding plakt omwille van Allah, moge Hij azza wa Djall van jou houden en jou versterken ameen!
Dan nu.. de puntjes op de i om het maar zo te noemen.. Wat bedoel ik hiermee?
Misschien een misplaatst riempje waardoor je nogsteeds een beetje van de vormen ziet ? Of.. een abaya/jurk/rok die eigenlijk net iets te strak valt ? Een hoofddoek waarbij we toch nog onze nek te zien is? Of een hoofddoek die doorschijnt ? Of wellicht.. make-up ? Of gelakte nagels ? Of wat dachten wij van open schoentjes? Of 3kwart mouwtjes? Allemaal dingen die wellicht onschuldig lijken, maar het toch echt niet zijn geliefde zusters.. En laat mij duidelijk zeggen, ik schrijf bloggs, met de intentie mijn zusters aan te sporen tot het juiste in sha Allah.. Maar vrij van gebreken ben ik zeer zeker niet.

Mijn lieve zusters.. Wallahi ik hou van jullie omwille van Allah Soubhana wa Ta'allah. En niks haal ik aan om jullie te pesten of te kwetsen of te beledigen! These are simply facts. Laten we allen morgen ochtend wanneer we ons aankleden weer eens stilstaan bij ons ochtend ritueel. Waar denken we meer aan? Het kleden omwille van Allah Soubhana wa Ta'allah, opdat Hij trots op ons is en tevreden over ons zal zijn? Of welk jasje het leukst bij deze schoenen staat? Hmm.. 

Hijab is een breed concept.. Er zijn de nodige meningsverschillen betreft het dragen van de niqaab en handschoenen. Hoewel het niet precies is wat ik hierboven omschreef acht ik het wel nodig dat het even aangekaart wordt in de volgende teksten in sha Allah. Het is onder jullie vast wel bekend dat er onder de grote geleerden meningsverschil is betreft dit onderwerp. Welke mening jullie aanhangen is aan jullie in sha Allah. Moge Allah Azza wa Djall ons allen op het juiste pad brengen, ameen.

Op de site 'Islam question & answer' vond ik de volgende vraagstelling en het antwoord. Dit is wel Engelstalig, dus voor de dames die hier moeite mee hebben, er komt in sha Allah zometeen nog een tekst over hijab in het nederlands, afkomstig van de site sincerehearts.nl.



Could u please supply me with some qoutes from the Hadith and Quran on the impotance of hijab for women.




Praise be to Allaah.  
Verses that have to do with hijab: 
1 – Allaah says (interpretation of the meaning): 
“And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one eye or dress like veil, gloves, headcover, apron), and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms) and not to reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons, or their brothers or their brother’s sons, or their sister’s sons, or their (Muslim) women (i.e. their sisters in Islam), or the (female) slaves whom their right hands possess, or old male servants who lack vigour, or small children who have no sense of feminine sex. And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And all of you beg Allaah to forgive you all, O believers, that you may be successful”
[al-Noor 24:31] 
2 – Allaah says (interpretation of the meaning): 
“And as for women past childbearing who do not expect wedlock, it is no sin on them if they discard their (outer) clothing in such a way as not to show their adornment. But to refrain (i.e. not to discard their outer clothing) is better for them. And Allaah is All‑Hearer, All‑Knower”
[al-Noor 24:60] 
“Women past childbearing” are those who no longer menstruate, so they can no longer get pregnant or bear children. 
We shall see below the words of Hafsah bint Sireen and the way in which she interpreted this verse. 
3 – Allaah says (interpretation of the meaning): 
“O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies (i.e. screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way). That will be better, that they should be known (as free respectable women) so as not to be annoyed. And Allaah is Ever Oft‑Forgiving, Most Merciful”
[al-Ahzaab 33:59] 
4 – Allaah says (interpretation of the meaning): 
“O you who believe! Enter not the Prophet’s houses, unless permission is given to you for a meal, (and then) not (so early as) to wait for its preparation. But when you are invited, enter, and when you have taken your meal, disperse without sitting for a talk. Verily, such (behaviour) annoys the Prophet, and he is shy of (asking) you (to go); but Allaah is not shy of (telling you) the truth. And when you ask (his wives) for anything you want, ask them from behind a screen, that is purer for your hearts and for their hearts. And it is not (right) for you that you should annoy Allaah’s Messenger, nor that you should ever marry his wives after him (his death). Verily, with Allaah that shall be an enormity”
[al-Ahzaab 33:53] 
With regard to the Ahaadeeth: 
1 – It was narrated from Safiyyah bint Shaybah that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) used to say: When these words were revealed – “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)” – they took their izaars (a kind of garment) and tore them from the edges and covered their faces with them. 
Narrated by al-Bukhaari, 4481. The following version was narrated by Abu Dawood (4102): 
May Allaah have mercy on the Muhaajir women. When Allaah revealed the words “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)”, they tore the thickest of their aprons (a kind of garment) and covered their faces with them. 
Shaykh Muhammad al-Ameen al-Shanqeeti (may Allaah have mercy on him) said: 
This hadeeth clearly states that what the Sahaabi women mentioned here understood from this verse – “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)” – was that they were to cover their faces, and that they tore their garments and covered their faces with them, in obedience to the command of Allaah in the verse where He said “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)” which meant covering their faces. Thus the fair-minded person will understand that woman’s observing hijab and covering her face in front of men is established in the saheeh Sunnah that explains the Book of Allaah. ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) praised those women for hastening to follow the command of Allaah given in His Book. It is known that their understanding of the words “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)” as meaning covering the face came from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), because he was there and they asked him about everything that they did not understand about their religion. And Allaah says (interpretation of the meaning): 
“And We have also sent down unto you (O Muhammad) the Dhikr [reminder and the advice (i.e. the Qur’aan)], that you may explain clearly to men what is sent down to them, and that they may give thought”
[al-Nahl 16:44] 
Ibn Hajar said in Fath al-Baari: There is a report of Ibn Abi Haatim via ‘Abd-Allaah ibn ‘Uthmaan ibn Khaytham from Safiyyah that explains that. This report says: We mentioned the women of Quraysh and their virtues in the presence of ‘Aa’ishah and she said: “The women of Quraysh are good, but by Allaah I have never seen any better than the women of the Ansaar, or any who believed the Book of Allaah more strongly or had more faith in the Revelation. When Soorat al-Noor was revealed – “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)” – their menfolk came to them and recited to them what had been revealed, and there was not one woman among them who did not go to her apron, and the following morning they prayed wrapped up as if there were crows on their heads. It was also narrated clearly in the report of al-Bukhaari narrated above, where we see ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her), who was so knowledgeable and pious, praising them in this manner and stating that she had never seen any women who believed the Book of Allaah more strongly or had more faith in the Revelation. This clearly indicates that they understood from this verse – “and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)” – that it was obligatory to cover their faces and that this stemmed from their belief in the Book of Allaah and their faith in the Revelation. It also indicates that women’s observing hijab in front of men and covering their faces is an act of belief in the Book of Allaah and faith in the Revelation. It is very strange indeed that some of those who claim to have knowledge say that there is nothing in the Qur’aan or Sunnah that says that women have to cover their faces in front of non-mahram men, even though the Sahaabi women did that in obedience to the command of Allaah in His Book, out of faith in the Revelation, and that this meaning is also firmly entrenched in the Sunnah, as in the report from al-Bukhaari quoted above. This is among the strongest evidence that all Muslim women are obliged to observe hijab. 
Adwa’ al-Bayaan, 6/594-595. 
2 – It was narrated from ‘Aa’ishah that the wives of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to go out at night to al-Manaasi’ (well known places in the direction of al-Baqee’) to relieve themselves and ‘Umar used to say to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), “Let your wives be veiled.” But the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) did not do that. Then one night Sawdah bint Zam’ah, the wife of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), went out at ‘Isha’ time and she was a tall woman. ‘Umar called out to her: “We have recognized you, O Sawdah!” hoping that hijab would be revealed, then Allaah revealed the verse of hijab. 
Narrated by al-Bukhaari, 146; Muslim, 2170. 
3 – It was narrated from Ibn Shihaab that Anas said: I am the most knowledgeable of people about hijab. Ubayy ibn Ka’b used to ask me about it. When the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) married Zaynab bint Jahsh, whom he married in Madeenah, he invited the people to a meal after the sun had risen. The Messenger of Allaah(peace and blessings of Allaah be upon him) sat down and some men sat around him after the people had left, until the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) stood up and walked a while, and I walked with him, until he reached the door of ‘Aa’ishah’s apartment. Then he thought that they had left so he went back and I went back with him, and they were still sitting there. He went back again, and I went with him, until he reached the door of ‘Aa’ishah’s apartment, then he came back and I came back with him, and they had left. Then he drew a curtain between me and him, and the verse of hijab was revealed. 
Al-Bukhaari, 5149; Muslim, 1428. 
4 – It was narrated from ‘Urwah that ‘Aa’ishah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to pray Fajr and the believing women would attend (the prayer) with him, wrapped in their aprons, then they would go back to their houses and no one would recognize them. 
Narrated by al-Bukhaari, 365; Muslim, 645. 
5 – It was narrated that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: “The riders used to pass by us when we were with the Messenger of Allaah (S) in ihraam, and when they drew near to us we would lower our jilbabs from our heads over our faces, then when they had passed we would uncover them again. 
Narrated by Abu Dawood, 1833; Ibn Maajah, 2935; classed as saheeh by Ibn Khuzaymah (4,203) and by al-Albaani in Kitaab Jilbaab al-Mar’ah al-Muslimah
6 – It was narrated that Asma’ bint Abi Bakr said: We used to cover our faces in front of men. 
Narrated by Ibn Khuzaymah, 4/203; al-Haakim, 1/624. He classed it as saheeh and al-Dhahabi agreed with him. It was also classed as saheeh by al-Albaani in Jilbaab al-Mar’ah al-Muslimah
7 – It was narrated that ‘Aasim al-Ahwaal said: We used to enter upon Hafsah bint Sireen who had put her jilbab thus and covered her face with it, and we would say to her: May Allaah have mercy on you. Allaah says (interpretation of the meaning): “And as for women past childbearing who do not expect wedlock, it is no sin on them if they discard their (outer) clothing in such a way as not to show their adornment” [al-Noor 24:60]. And she would say to us: What comes after that? We would say: “But to refrain (i.e. not to discard their outer clothing) is better for them”. And she would say: That is confirming the idea of hijab. 
Narrated by al-Bayhaqi, 7/93. 
For more information please see Question no. 6991
And Allaah knows best.
Islam Q&A




[Noot van de vertaler: Er bestaat onder de geleerden een meningsverschil over, of de handen en het gezicht ook vallen onder de verplichte Hijaab of niet. Verschillende geleerden, waaronder Sheikh ibn Uthaymeen en Sheikh ibn Baaz (rahimahoemoellaah) zijn van mening dat de handen en het gezicht daar wel onder vallen. Daarentegen is bijvoorbeeld Sheikh Muhammad Naasiruddin al-Albaani (rahimahoellaah) van mening, dat de handen en het gezicht daar niet onder vallen]



Ten tweede: Een uitleg van de voorwaarden die vereist zijn voor de Hijaab, opdat het zijn religieuze doel vervuld. Hieronder is een opsomming van de benodigde voorwaarden van de Hijaab.



1. De Hijaab dient het lichaam van de vrouw volledig te bedekken, gebasseerd op de uitspraak van Allaah: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (jalaabeeb) over zich (dus, hun lichamen) heen laten hangen." [Soerah al Ahzaab (33):59] Je bent al te weten gekomen, van wat we hiervoor hadden verteld, dat de jilbaab een lange kledingstuk is, wat wijd genoeg is om het hele lichaam te bedekken, en dat de betekenis van het woord idnaa "laten zakken" en "laten hangen" is, zoals eerder was aangegeven.



2. Het kledingstuk dient dik te zijn, niet dun en transparant. Dit, aangezien het doel van de Hijaab, wat het bedekken van het hele lichaam van de vrouw en haar verborgen en zichtbare sieraden is, niet bereikt kan worden met een dun kledingstuk. Daarom, wordt hetgeen vele bedekte vrouwen vandaag de dag dragen, wat ze de 'abaa'ah (overkleed) of de malaa'ah (mantel) noemen, maar die transparant zijn en de huid accentueren, zodanig, dat de omstander kan zien wat er onder het kledingstuk schuilt, niet beschouwd als een correcte (legitieme) Hijaab. Dit, aangezien het haar vermogen tot het verleiden (van mannen), met haar aantrekkelijke, aanlokkelijke eigenschappen alleen bevorderd. En ze dragen het alleen, opdat er zou kunnen worden gezegd: "Zij dragen de Hijaab". Wij zoeken onze toevlucht bij Allaah tegen misleiding, waarvan de schade alleen degenen treft, die daarvan houden.

3. De Hijaab mag geen versiering opzich zijn, op de manier dat het kleurig en opvallend is, wat ervoor zorgt dat (de) ogen zich ernaar wenden en (de) harten ziek worden (tgv verlangens). We hadden eerder de betekenis van de uitspraak van Allaah uitgelegd: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is." [Soerah An-Noer (24):31] Aangezien dit het geval is, is het zo dat de Hijaab die de vertoning van de sieraad niet verbergt bij vreemde mannen (de niet-mahram), geen geldige Hijaab is.

4. Het dient wijd en los te zijn, aangezien een strakke kledingstuk het lichaam accentueert en (het lichaam) beschrijft aan vreemde mannen. Dus is het in strijd met het beoogde doel van de verplichting van de Hijaab. Van de verschillende soorten strakke kleding, zijn er verder de broeken, aangezien deze niet op de correcte manier bedekken. Daarbovenop is het zo, dat het het lichaam beschrijft en accentueert, en lijkt het op de kleding van mannen. De Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa sallam) vervloekte: "De man die vrouwenkleding draagt en de vrouw die mannenkleding draagt." [Overgeleverd door Abu Dawood en An-Nasaa'ee]

5. Het is ook vereist, dat de Hijaab niet wordt geparfumeerd, aangezien geurtjes ervoor zorgen, dat er verlangens bij de man worden opgewekt en ze worden verleid, zonder dat ze dat willen. Een vrouw die dat dus doet, draagt de zonde van haar daad en de zonde van degenen die haar actieve roep naar dit type ontucht beantwoorden. Het is overgeleverd in een hadeeth, verzameld door de Sunan verzamelaars en anderen, dat de Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Voorwaar, wanneer een vrouw zichzelf parfumeert en dan langs een menigte gaat, dan is ze zus en zo" - doelend op een ontuchtige (Zaaniyah). En in een andere overlevering, heeft hij (sallAllaahu 'alayhi wa sallam) gezegd: "Voorwaar, wanneer een vrouw zichzelf parfumeert en dan langs een groep mensen gaat, zo, dat ze haar geur kunnen ruiken, dan is ze een ontuchtige (Zaaniyah)."

Dit, O Moslim broeders en zusters, zijn de voorwaarden, die vereist zijn voor de Hijaab, opdat het zijn beoogde doel bereikt. We dienen Allaah dus te vrezen en plichtsgetrouw te zijn tegenover Hem, door te gehoorzamen wat Hij heeft bevolen en af te houden van hetgeen Hij heeft verboden, en door Zijn Boodschapper (sallAllaahu 'alayhi wa sallam) te volgen. Want voorwaar, dit brengt het succes in dit leven en de volgende.

Geliefde zusters, ik acht het nodig om jullie er (opnieuw) op te wijzen dat de hijab een groot onderdeel is van ons geloof. Maar zo is ook het wegblijven van datgene wat Allaah Soubhana wa Ta'allah verboden heeft zoals bijv. muziek. enorm belangrijk. Ik heb geprobeerd in deze post ook een relatie tussen beiden zaken te leggen, ondersteund door de lezing met het verhaal over Sheeth (zie kopje muziek). Lieverds, we leven in een maatschappij van muziek&mode. We zien het constant om ons heen. En mensen zullen niet in hun handjes klappen als jij weigert om naast je vriendinnen te blijven zitten zodra ze muziek opzetten, of als je besluit je te gaan sluieren omwille van Allah Soubhana wa Ta'allah. Er zullen altijd mensen zijn die proberen te vertellen dat je overdrijft of dat 'het toch allemaal wel wat minder kan'. Laat je niet om de tuin leiden lieve zusters. Want hoe zij wellicht teleurgesteld zijn, is het Allah Soubhana wa Ta'allah, van boven 7 hemelen die hopelijk wel trots op je zal zijn ! Is het Hij, in Wiens Hand onze zielen ligt, die jou daad van aanbidding zal accepteren in sha Allah. En het is Hij, Azza wa Djall, die wellicht jou zal maken tot een 'eye-opener' voor anderen. Leg je vertrouwen bij Hem, Soubhana wa Ta'allah.. Hij is de Enige. Hij is de Schepper.

In sha allah wil ik deze tekst eindigen met een laatste advies. Namelijk, de zusters  (of broeders) die nog struggelen met deze zaken. Wees niet hard tegen hen of neerbuigend. We've all been there. Zoals ik jullie vandaag op een zachte manier heb proberen te benaderen zou mijn advies zijn, doe dat ook bij anderen. Je wil dat zij een zacht beeld hebben bij mensen die de religie praktiseren en niet een kort lontje of zelfs een narrow mind. Je mag altijd adviseren. Maar doe dit met zachtheid en in privĂ©. 





Reacties

Populaire posts